Czy Gmina ma prawną możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ? - Interpretacja - IPTPP1/443-514/11-6/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.09.2011, sygn. IPTPP1/443-514/11-6/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gmina ma prawną możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2011r. (data wpływu 01 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 sierpnia 2011r. (data wpływu 01 września 2011r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jako osoba prawna jest podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada własny NIP. Gmina w latach 2008-2010 realizowała projekt pod nazwą" ". Celem projektu było wdrożenie elektronicznej platformy umożliwiającej załatwianie spraw on-line w odniesieniu do aktualnych standardów infrastruktury informatycznej w polskich urzędach.

W ramach projektu dokonano zakupu komputerów, serwerów, oprogramowania do elektronicznego obiegu dokumentów budowy platformy e-usług (portal internetowy), rozbudowy i modernizacji infrastruktury sieciowej Urzędu Gminy, opracowania strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej serwisu informacyjnego.

W dniu 20 listopada 2008 roku została podpisana umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (środki z budżetu Unii Europejskiej) przez Beneficjenta, którym była Gmina.

Gmina uczestniczyła w Projekcie jako "Partner", czyli podmiot wymieniony we wniosku o dofinansowanie, wnoszący do Projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizujący projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami (na podstawie umowy Partnerstwa). Fakt ten był przyczyną tego, iż Gmina nie wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie podatku VAT na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Wartość zrealizowanego Projektu przez Gminę wynosi- 236.259,79 zł. (w tym środki z budżetu UE - 200.820,82 zł.).

W obecnej chwili Gmina jest na etapie rozliczania Projektu i niezbędną jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów I usług (VAT), co ma ścisły związek z zakwalifikowaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego i zwrotem ze środków unijnych poniesionych przez Gminę wydatków brutto z VAT-em.

Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym realizacja Projektu mieści się w katalogu zadań własnych gminy. Usługi i towary nabyte w ramach realizacji Projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina po skończeniu realizacji Projektu nie dokonuje i nie będzie dokonywała sprzedaży towarów i usług z tytułu zrealizowanej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 sierpnia 2011r. (data wpływu 01 września 2011r.) wskazano, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane są na Gminę NIP.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, tj. mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będącego przedmiotem wniosku nie będzie służyło Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie zarządza i nie będzie zarządzała całością inwestycji realizowanej przez wszystkie gminy uczestniczące w projekcie, jedynie mieniem własnym powstałym w wyniku realizowanej inwestycji.

Przy realizacji projektu Gmina wniosła wkład własny. Aby korzystać z sieci teleinformatycznych powstałych w wyniku realizowanego projektu Gmina nie będzie zawierała umowy cywilnoprawnej z określonym operatorem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją Projektu pod nazwą "...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT, w związku z realizacją projektu pn.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U, Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ towary i usług nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, gdyż zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu związane są z wykonywaniem zadań własnych gminy, a zakończony projekt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15) ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina realizowała projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu było wdrożenie elektronicznej platformy umożliwiającej załatwianie spraw on-line w odniesieniu do aktualnych standardów infrastruktury informatycznej w polskich urzędach. W ramach projektu dokonano zakupu komputerów, serwerów, oprogramowania do elektronicznego obiegu dokumentów budowy platformy e-usług (portal internetowy), rozbudowy i modernizacji infrastruktury sieciowej Urzędu Gminy, opracowania strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej serwisu informacyjnego. Wydatki ponoszone przez Gminę na nabywanie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu związane są z wykonywaniem zadań własnych gminy, a zakończony projekt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust.1 ustawy nie zostanie więc spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zaistniały stan faktyczny opisany w złożonym wniosku, z którego wprost wynika, że inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym

Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi