Opodatkowanie czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości jako wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu. - Interpretacja - ITPP2/443-734/11/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2011, sygn. ITPP2/443-734/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości jako wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości jako wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości jako wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości. Funkcję prezesa zarządu pełni osoba powołana uchwałą zgromadzenia wspólników. Spółka postanowiła przenieść na prezesa prawo własności nieruchomości, jako wynagrodzenie za pełnienie tej funkcji przez określony czas. Wynagrodzenie to ma zostać przyznane prezesowi na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Spółka powstała na skutek podziału innej spółki (podział przez wydzielenie). Nieruchomość, której własność ma zostać przeniesiona jako wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie, została przez Spółkę nabyta jako składnik majątku wydzielonego z innej spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie własności nieruchomości w ramach wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie prawa własności nieruchomości w ramach wynagrodzenia za pełnienie funkcji prezesa zarządu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazała, że wypłata prezesowi wynagrodzenia za pełnienie funkcji w Jej organie nie stanowi żadnej z czynności podlegających opodatkowaniu, a w konsekwencji nie wywołuje skutków podatkowych na gruncie tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Mając na względzie treść cyt. wyżej regulacji prawnych należy wskazać, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Innymi słowy, w wyniku stosunku zobowiązaniowego łączącego dwie strony transakcji, jedna ze stron zobowiązuje się wykonać określoną czynność na rzecz drugiej strony, w wyniku której druga strona (nabywca) staje się beneficjentem odnoszącym wymierną korzyść, w zamian za co świadczeniodawca otrzymuje określone wynagrodzenie.

Zatem z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, mamy do czynienia w sytuacji, gdy następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na rzecz konkretnego odbiorcy, a jednocześnie występuje jakiekolwiek świadczenie wzajemne ze strony nabywającego.

Ponadto na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, dostawa towarów podlega opodatkowaniu, co do zasady, gdy ma charakter odpłatny, przy czym ustawodawca nie zdefiniował pojęcia odpłatności, jak również nie wskazał formy, w jakiej ma ona nastąpić.

Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy:

  • istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym;
  • dostawcę towarów łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tej czynności;
  • wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów.

Wobec tego wynagrodzenie (zapłata) może mieć zarówno postać świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze, np. zapłatą może być inny towar, usługa) albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka zamierza przenieść na prezesa zarządu prawo własności nieruchomości, jako wynagrodzenie za pełnienie przez niego tej funkcji przez określony czas. Wynagrodzenie to ma zostać przyznane na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przeniesienie własności nieruchomości (prawa do rozporządzania tą nieruchomością jak właściciel) na rzecz osoby fizycznej w zamian za pełnienie przez nią funkcji w organie Spółki - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - spełnia przesłanki do uznania tej czynności za odpłatną dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Niezależnie zatem od faktu, że Spółka przeniesie prawo własności tej nieruchomości traktując je jako wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu, w świetle przepisów ustawy dokona dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy