W zakresie obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania usług PKWiU 38.21.21 od dnia 1 maja 2011r. przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gotówka, przelewy b... - Interpretacja - IBPP4/443-545/11/AŚ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2011, sygn. IBPP4/443-545/11/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W zakresie obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania usług PKWiU 38.21.21 od dnia 1 maja 2011r. przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gotówka, przelewy bankowe

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011r. (data złożenia 24 marca 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 czerwca 2011r. (data wpływu 8 i 10 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania usług PKWiU 38.21.21 od dnia 1 maja 2011r. przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 6 czerwca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania usług PKWiU 38.21.21 od dnia 1 maja 2011r. przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zarejestrowanym w UE, ponadto nie jest małym podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy VAT. Przedmiotem działalności Spółki są usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne symbol PKWiU 38.21.21

Przedmiot zapytania:

Spółka do dnia 31 grudnia 2010r.była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania czynności związanych ze składowaniem odpadów, które były wymienione w poz. 27 załącznika do rozporządzenia Dz. U. Nr 224, poz. 1797.

W związku ze zmianą Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujących i nie objęciem w załączniku czynności związanych ze składowaniem odpadów PKWiU 38.21.21. Spółka uważa że, do dnia 30 kwietnia 2011 jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania ww. czynności natomiast od 1 maja 2011r. będzie miała obowiązek ewidencjonować sprzedaż usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Obrót wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy VAT przekroczy w marcu 2011r. 40 000 zł.

W poprzednim roku podatkowym obrót na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył 40 000zł. Na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. (poz. 27) do 31 grudnia 2010r. usługi w zakresie wywozu i unieszkodliwiania odpadów były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych. Wnioskodawca za świadczone usługi wynagrodzenie otrzymuje w formie gotówkowej i bezgotówkowej. Zapłata za świadczone usługi następuje w całości gotówka w kasie ZGO lub przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących zapłatę świadczonych usług jednoznacznie wynika, jakiej transakcji one dotyczą.

Wnioskodawca nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011r. ewidencji usług na kasie rejestrującej (symbol PKWiU 90.00.2 do 31 grudnia 2010r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek rozpocząć ewidencjonowanie usług PKWiU 38.21.21. od dnia 1 maja 2011r. przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze zmianą Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących czynności Spółki o symbolu PKWiU 38.21.21 nie zostały wymienione w załączniku w związku z tym jest obowiązana prowadzić ewidencje przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 maja 2011r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. wyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w części I (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektóre grupy czynności, ze względu na symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r.) nie zostały wymienione usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawno-sanitarne o symbolu PKWiU 38.21.21

Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797) zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 27 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90).

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (DZ. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), według której usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne klasyfikowało się do grupowania 90.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zarejestrowanym w UE. Przedmiotem działalności Spółki są usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne symbol PKWiU 38.21.21 (symbol PKWiU 90.00.2 do 31 grudnia 2010r.)

Spółka do dnia 31 grudnia 2010r. była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania czynności związanych ze składowaniem odpadów, które były wymienione w poz. 27 załącznika do rozporządzenia.

W związku ze zmianą rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujących i nie objęciem w załączniku czynności związanych ze składowaniem odpadów PKWiU 38.21.21. Spółka uważa że, do dnia 30 kwietnia 2011 jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania ww. czynności natomiast od 1 maja 2011r. będzie miała obowiązek ewidencjonować sprzedaż usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W poprzednim roku podatkowym obrót na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył 40 000zł. Na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. (poz. 27) do 31 grudnia 2010r. usługi w zakresie wywozu i unieszkodliwiania odpadów były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Wnioskodawca za świadczone usługi wynagrodzenie otrzymuje w formie gotówkowej i bezgotówkowej. Zapłata za świadczone usługi następuje w całości gotówka w kasie ZGO lub przelewem na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących zapłatę świadczonych usług jednoznacznie wynika, jakiej transakcji one dotyczą.

Wnioskodawca nie rozpoczął przed dniem 1 stycznia 2011r. ewidencji usług na kasie rejestrującej (symbol PKWiU 90.00.2 do 31 grudnia 2010r.).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne - symbol PKWiU 38.21.21 (symbol PKWiU 90.00.2 do 31 grudnia 2010r.) nie będą korzystać od 1 maja 2011r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Jednakże należy w tym miejscu wskazać, że w załączniku do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w części II w poz. 37 wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z pkt 2 objaśnień do załącznika powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

W świetle przytoczonych przepisów, prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie w całości odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika.

Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze składowiskami odpadów (symbol PKWiU 38.21.21), za które otrzymuje w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r. Jednakże obowiązany będzie do ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia usług na rzecz osób o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, za które zapłatę otrzymuje w gotówce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach