Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu - Interpretacja - IPPP3/443-534/11-4/JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2011, sygn. IPPP3/443-534/11-4/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30.03.2011 r. (data wpływu 07.04.2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 27.04.2011r. (data wpływu 02.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27.04.2011 r. (data wpływu 02.05.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-534/11-2/JF z dnia 21.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Podstawowym aktem normatywnym dla Wnioskodawcy jest ustawa Dyrekcja Generalna jest biurem Dyrektora Generalnego, który kieruje Państwowym Gospodarstwem... Dyrektor Generalny inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów.

W myśl przepisów gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

  1. powszechnej ochrony lasów,
  2. trwałości utrzymania lasów,
  3. ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
  4. powiększania zasobów leśnych.

Elementem powszechnej ochrony lasów jest ochrona przeciwpożarowa.

Od 1 stycznia 2010 r. Dyrekcja Generalna realizuje projekt finansowany ze środków: LIFE+ (instrumentu finansowego UE), NFOŚiGW oraz ze środków własnych. W ramach projektu przygotowano kampanię informacyjno - edukacyjną Ogień. Kampania obejmie swym zasięgiem województwa.... Celem kampanii prowadzonej przez Dyrekcję Generalna jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie roli polskich lasów dla ogółu społeczeństwa oraz bezwzględnej konieczności ich ochrony przed zagrożeniem jakim są pożary. W ramach kampanii przewidziano szereg działań informacyjno-edukacyjnych w części medialnej są to:

  • spoty radiowe i telewizyjne emitowane w rozgłośniach regionalnych,
  • artykuły informacyjno-edukacyjne publikowane w prasie lokalnej,
  • produkcja i emisja dwóch filmów edukacyjnych,
  • produkcja i emisja fabularyzowanego filmu dokumentalnego,
  • przygotowanie strony internetowej poświęconej projektowi.

W części edukacyjnej są to:

  • przygotowanie programów edukacyjnych,
  • zorganizowanie szkoleń dla trenerów (nauczycieli, strażaków z OSP), którzy rozpowszechnialiby wiedzę dotyczącą zapobiegania pożarom lasów wśród społeczności lokalnych,
  • przygotowanie olimpiady i konkursów wiedzy dla młodzieży szkolnej,
  • opracowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych skierowanych do różnych grup odbiorców,
  • przygotowanie pakietów edukacyjno-informacyjnych dla nauczycieli strażaków i księży.

Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych http://ec.europa.eu/environment/life /toolkit/pmtools/lifeplus (art. 30.2) dla realizacji projektów LIFE+, podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny jeśli beneficjent projektu dostarczy Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że był zobowiązany do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Dyrekcja Generalna jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Obok wykonywania działalności statutowej wynikającej z ustawy o lasach, uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, od których nalicza i płaci podatek należny VAT tj. dochody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT), dochody z wynajmu powierzchni biurowej (opodatkowane stawką 23%) dochody ze sprzedaży kosztów wyłożonych (op. stawką 23% VAT) itp. W okresie od 01. 01. 2010 r. i na bieżąco realizuje zadania wynikające z zawartych umów dotyczących projektu LIFE+ i nie odlicza podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu - uznając, że nie podlega on zwrotowi, gdyż nie zachodzi powiązanie z obrotem opodatkowanym.

Wnioskodawca w uzupełnieniu stanu faktycznego wskazał ponadto, że przywołane w opisie stanu faktycznego dochody ze sprzedaży kosztów wyłożonych dotyczą towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich tj. energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne i nie mają związku z realizacją projektu Ogień. Realizacja projektu Ogień nie przynosi, ani w przyszłości nie przyniesie Dyrekcji Generalnej dochodów. Celem tego projektu jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie roli polskich lasów - ich korzystnego wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, równowagę przyrodniczą, warunki życia i zdrowia człowieka oraz bezwzględnej konieczności ich ochrony przed zagrożeniem jakim są pożary.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Dyrekcji Generalnej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu Ogień... Czy płacenie (zaliczanie w koszty jednostki) podatku VAT i uznawanie go jako niepodlegającego zwrotowi przy zakupie towarów i usług wymaganych do realizacji projektu LIFE+ jest postępowaniem prawidłowym...

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w dowodach księgowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje.

Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zarejestrowany podatnik VAT czynny zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponieważ wydatki dokonywane przez Dyrekcję Generalną w ramach realizowanego projektu, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Dyrekcja Generalna jest zobowiązana do płacenia podatku VAT (zaliczenia w koszty jednostki), gdyż nie ma prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług wyłącznie w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej i od 1 stycznia 2010 r. w ramach zadań statutowych realizuje projekt finansowany ze środków wspólnotowych, NFOŚiGW oraz ze środków własnych. Realizacja projektu nie przynosi ani w przyszłości nie przyniesie dochodów. W ramach projektu przygotowano kampanię informacyjno - edukacyjną Ogień. Celem kampanii jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie roli polskich lasów dla ogółu społeczeństwa oraz bezwzględnej konieczności ich ochrony przed zagrożeniem jakim są pożary. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania działalności pozastatutowej, tj. uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, od których nalicza i płaci podatek należny VAT.

W przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca dokonywał zakupu towarów i usług dla przygotowania kampanii informacyjno-edukacyjnej w ramach realizowanego projektu wynikającego z zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 12, poz. 59 ze zm.). Realizacja projektu związana jest z działalnością statutową i nie przynosi również dochodów.

Mając zatem powyższe w świetle obowiązujących przepisów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu Ogień....

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie