opodatkowanie otrzymanej dotacji - Interpretacja - IBPP4/443-352/11/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2011, sygn. IBPP4/443-352/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie otrzymanej dotacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011r. (data wpływu 25 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 maja 2011r. znak: IBPP4/443-352,353/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje szkolenia otwarte i zamknięte z zakresu zarządzania, negocjacji, prawa itp. Szkolenia według PKD 2007 - 85.59.B. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010r. Spółka nie miała możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ świadczone przez nią usługi były z niego zwolnione na postawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT, która obejmowała szeroko rozumiane usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Od 1 stycznia 2011r. zmianie uległ zakres zwolnień i Spółka zaczęła naliczać podatek VAT w wysokości 23% do realizowanych szkoleń i jednocześnie odliczać naliczony VAT od dokonywanych zakupów.

Dodatkowo jako Beneficjent Wnioskodawca realizuje szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.

Zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy wsparcie na realizację tego projektu otrzymuje w następujących formach:

  • w formie dotacji ze środków europejskich,
  • w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Projekt pn. skierowany jest do pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw sektora turystycznego, którzy są uczestnikami projektu.

Okres realizacji projektu to od 1 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2011r.

Działania podejmowane w tym projekcie obejmują:

  • zarządzanie projektem,
  • realizacja szkoleń.

Projekt ten realizowany jest w układzie partnerskim, w którym Spółka jest liderem. Na warunkach określonych w umowie, Instytucja Wdrażająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu stanowiącej nie więcej niż 89,283% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości 10,717% wydatków kwalifikowanych Projektu, z następujących źródeł:

  • wkład własny w postaci wynagrodzeń w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie,
  • wkład własny w postaci gotówki w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) podmioty, których pracownicy uczestniczą w projekcie szkoleniowym, zobowiązane są do współfinansowania projektu i wniesienia wkładu własnego w postaci gotówki oraz wkładu własnego w postaci wynagrodzeń.

Wkład własny w postaci gotówki związany jest ze świadczeniem usługi szkoleniowej w ramach realizowanego projektu, na który Spółka wystawia fakturę VAT doliczając do wartości netto wkładu własnego podatek VAT należny według obowiązującej stawki, tj. do końca 2010r. Spółka stosowała stawkę zwolnioną a od 2011r. stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Wsparcie na realizację Projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na poczet przyszłych kosztów lub na pokrycie już poniesionych kosztów. Otrzymywana dotacja na projekt pokrywa koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie powoduje dochodu w Spółce. W przypadku tego projektu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane).

Wydatki kwalifikowane związane z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu obejmują także podatek naliczony VAT. Zakupy te płacone są z dwóch źródeł finansowania: z dotacji oraz ze środków pochodzących z wpłat gotówkowych od uczestników projektu. Podatek naliczony VAT jest wydatkiem kwalifikowanym i nie jest przez Spółkę odliczany. Jedynym wyjątkiem jest VAT naliczony od zakupów towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu a płaconych ze środków pochodzących z wpłat gotówkowych od uczestników projektu. Od takich zakupów naliczony VAT jest przez Spółkę odliczany w całości.

W piśmie z dnia 23 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy (projekt pn. ), Spółka jako Beneficjent zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 194.889,60 PLN, co stanowi 10,717% wydatków kwalifikowlanych Projektu, z następujących źródeł:

  • wkład własny prywatny w postaci wynagrodzeń w kwocie 126.000,00 PLN - wnoszony w formie oświadczenia o wysokości dziennej stawki wynagrodzeniowej uczestnika szkolenia będącego pracownikiem za dzień uczestnictwa w szkoleniu wraz kopią imiennej listy płac. Uczestnik szkolenia zgodnie z kodeksem pracy otrzymuje od pracodawcy wynagrodzenie za czas uczestnictwa w szkoleniu. Wydatki przeznaczone na przedmiotowe wynagrodzenie stanowią wkład własny prywatny w postaci wynagrodzeń.
  • wkład własny prywatny w postaci gotówki w kwocie 68.889,60 PLN - wnoszony przez uczestników szkoleń w formie pieniężnej w kasie Spółki lub na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy.

Wkłady własne wnoszone w postaci wynagrodzeń nie mają charakteru pieniężnego i nie są wykorzystywane do nabycia usług. Środki pieniężne z wkładów własnych w postaci gotówki zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym i kasie są wykorzystywane do nabycia usług związanych z realizacją szkoleń takich jak np: wynajem sali szkoleniowej, wyżywienie uczestników szkoleń i trenerów, wynagrodzenie trenerów.

Ostateczny Beneficjent, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa w którym pracuje, wnosi:

  • kwotę 115,00 zł netto co ma stanowić nie mniej niż 20 % kosztów organizacji szkolenia (mikro i małe przedsiębiortswa),
  • kwotę 160,00 zł netto co ma stanowić nie mniej niż 30 % kosztów organizacji szkolenia (średnie przedsiębiorstwa).

Rodzaj kosztów jest jednoznacznie wymieniony w budżecie projektu. Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w tych przedsiębiorstwach mają możliwość wniesienia opłaty gotówkowej o 80,00 zł niższej pod warunkiem złożenia przez nich oświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzupełnionego o kopię listy płac za miesiąc w którym uczestniczyli w szkoleniu.

Każdy uczestnik szkolenia wnosi wkład własny w postaci gotówki ale jego wielkość uzależniona jest od formy zatrudnienia uczestnika i wielkości przedsiębiorstwa w którym dany uczestnik jest zatrudniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu zdefiniowania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego posługując się artykułem 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17.10.2005 roku, cyt: Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu , to świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie nieprzekraczające obecnie (po aneksie do umowy) 86,931 % całkowitych wydatków kwalifikowlanych, według wcześniejszych ustaleń było 89,283 % całkowitych wydatków kwalifikowlanych

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będącym przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca jest Organem Założycielskim Placówki Kształcenia Ustawicznego A wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta pod numerem ale Placówka ta nie prowadzi szkoleń jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, ponieważ te usługi nie są przedmiotem działalności Placówki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu są pracownicy i właściciele przedsiębiorstw branży turystycznej. Szkolenia te mają bezpośredni związek z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu podniesienie kwalifikacji, zdobycie, przypomnienie lub uaktualnienie potrzebnej wiedzy.

Usługi szkoleniowe w ramach projektu są realizowane w układzie partnerskim w którym Spółka A jest liderem.

Wnioskodawca jako lider Projektu odpowiedzialny jest za realizację następujących zadań określonych we wniosku o dofinansowanie:

  • w ramach zadania 1 Zarządzanie projektem: koszty wynagrodzeń Głównego Kierownika projektu , Kierownika Organizacyjnego i Specjalisty ds. rekrutacji, założenie i prowadzenie rachunków bankowych, koszty poświadczenia weksla notarialnie, audyt projektu, jednorazowa amortyzacja drukarki, notebooka z oprogramowaniem, delegacje zespołu zarządzającego, koszt ogłoszeń w prasie lokalnej i na stronach internetowych, koszt przygotowania strony internetowej i jej obsługi, opracowanie materiałów promocyjnych, druk materiałów promocyjnych, przygotowanie rollupów, usługi pocztowe, mailing/faxmailing,
  • w ramach zadania 2 Organizacja szkoleń: wynagrodzenie trenerów szkoleń, wyżywienie dla uczestników szkoleń, koszt najmu sali szkoleniowej, materiały biurowe dla uczestników szkoleń, jednorazowa amortyzacja laptopa z oprogramowaniem i projektora, koszt zakupu pomocy dydaktycznych, flipchart suchościeralny, ekran projekcyjny.

Partner odpowiedzialny jest za realizację następujących zadań określonych we wniosku o dofinansowanie:

  • w ramach zadania 1 Zarządzanie projektem: koszty wynagrodzeń Kierownika merytorycznego, Specjalisty ds. rozliczeń i Specjalisty ds. rekrutacji, założenie i prowadzenie rachunku bankowego, delegacje zespołu zarządzającego, badania i ewaluacja na początku, bieżąca i na koniec projektu,
  • w ramach zadania 2 Organizacja szkoleń: wynagrodzenie trenerów szkoleń, przygotowanie materiałów szkoleniowych na szkolenia, koszt najmu sali szkoleniowej na szkolenia jednodniowe.

Projekt pn. ze swego założenia jest non profit, czyli nie powoduje dochodu w Spółce. W przypadku tego projektu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu.

Z tyt. realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dodatkowego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Jedyną opodatkowaną czynnością są wpłaty własne w postaci gotówki, na które Spółka wystawia fakturę VAT doliczając podatek VAT. Wkłady własne w postaci gotówki wnoszone przez uczestników szkoleń są wynagrodzeniem za świadczone usługi i według Wnioskodawcy stanowią (jedyny) obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane tylko w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością. Jeżeli słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymywane wpłaty własne w postaci gotówki są czynnościami opodatkowanymi, to nabywane na potrzeby projektu towary i usługi mają związek z tymi czynnościami w tym właśnie zakresie.

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, ma wyłącznie charakter zakupowy i przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 maja 2011r.):
Czy otrzymane przez Spółkę wsparcie na realizację projektu stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wilcza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwota należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Według Wnioskodawcy pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Jest to dotacja o charakterze zakupowym i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Zatem otrzymana przez Spółkę dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca Partner projektu w podobnej sprawie uzyskał interpretację indywidualną nr IBPP4/443-10-23/10/AŚ z dnia 27 lipca 2010r. wydaną przez Organ upoważniony tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie to od 1 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2011r. realizuje, dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, projekt pn. .

Wsparcie na realizację Projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na poczet przyszłych kosztów lub na pokrycie już poniesionych kosztów. Otrzymywana dotacja na projekt pokrywa koszty realizacji projektu.

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, ma wyłącznie charakter zakupowy i przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu.

W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie przyszłych wydatków oraz refundację dotychczas poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu oraz ustalenia czy wkłady własne wnoszone w postaci gotówki i w postaci wynagrodzeń stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach