
Temat interpretacji
Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej? (działania 413 PROW2007-2013).
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: Remont i wyposażenie świetlicy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: Remont i wyposażenie świetlicy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.), o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa, działająca na terenie Gminy, która jest członkiem Lokalnej Grupy Działania, zrealizowała operację pn.: Remont i wyposażenie świetlicy z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju przewidzianego w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013. Na realizację operacji Samorząd Województwa przyznał pomoc w kwocie 20.000 zł, co nie przekracza 70% kosztów kwalifikowalnych operacji. Jednym z wymaganych załączników do wniosku jest interpretacja indywidualna. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie sfinansowało koszty związane z wykonanym remontem oraz wyposażenie świetlicy w remizie OSP.
Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22 ustawy, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie o ptu. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.
Operacja wpisuje się cel zawarty w LSR, gdyż celem operacji jest poprawa jakości życia (w tym warunków zatrudnienia), co możliwe jest osiągając cel szczegółowy dotyczący poprawy spędzania wolnego czasu. Ponadto operacja wpisuje się w cele zawarte w PROW 2007-2013 w odniesieniu do poprawy jakości życia mieszkańców terenów wiejskich. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Ochotniczej Straży Pożarnej związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie ptu. Ochotnicza Straż Pożarna nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działania 413 PROW2007-2013).
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. operacją. Otrzymana pomoc finansowa do realizacji operacji nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT, z uwagi na to że płatność ta nie jest związana z usługami świadczonymi odpłatnie i nie podlega opodatkowaniu. Pomoc finansowa otrzymana przez Ochotniczą Straż Pożarną nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinna być ona wykazywana przez Wnioskodawcę jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako organizacja pozarządowa, działająca na terenie Gminy, która jest członkiem Lokalnej Grupy Działania zrealizowała operację pn. Remont i wyposażenie świetlicy z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju przewidzianego w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie sfinansowało koszty związane z wykonanym remontem oraz wyposażenie świetlicy w remizie OSP.
Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT - jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w ustawie o VAT. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.
W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Ochotniczej Straży Pożarnej związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Zainteresowanego w zakresie ptu. Ochotnicza Straż Pożarna nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonywane w ramach przedmiotowej operacji nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pn.: Remont i wyposażenie świetlicy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
