
Temat interpretacji
Brak prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 1 marzec 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:
Miasto realizuje w latach 2010-2011 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. ", umowa z 23 listopada 2010r. Zarząd Województwa dnia 20 lipca 2010r. podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach działania 4.2 System informacji kulturalnej priorytet IV kultura Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie jest beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.
W wyniku realizacji projektu powstanie kompleksowy i nowoczesny system informacji o zabytkach Miasta, który będzie obejmował oznakowanie i sklasyfikowanie najciekawszych zabytków w Mieście, a także ich promocję, poprzez utworzenie sieci punktów informacji na terenie Miasta, uruchomienie strony internetowej oraz wydanie broszur informacyjnych i map. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na podniesienie świadomości zarówno wśród mieszkańców miasta, jak i osób przyjezdnych z kraju oraz zagranicy o walorach i znaczeniu bogactwa kulturowego miasta. Będzie to sprzyjać podnoszeniu atrakcyjności turystycznej Miasta i służyć kreowaniu pozytywnego wizerunku miasta i regionu, w którym pamięta się o tradycji i szanuje dorobek dziedzictwa kulturowego, aby mógł służyć przyszłym pokoleniom. W związku z realizacją projektu wnioskodawca dokona(ł) płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT m.in. za: opracowanie studium wykonalności, wykonanie i montaż tablic na obiekty zabytkowe na terenie Miasta, wykonanie i montaż symboli znakujących trasę, projekt, skład i przygotowanie materiałów do produkcji folderu obiektów oznakowanych w formie mapy, sesję fotograficzną 100 wskazanych obiektów zabytkowych, tłumaczenie tekstów na język angielski i niemiecki, wydruk folderu głównego w formie mapy, projekt, skład i przygotowanie dodatkowych materiałów do produkcji broszur indywidualnych obiektów oznakowanych w formacie A4 (top 20), wydruk broszur, wykonanie strony internetowej z informacji o oznakowanych obiektach, zakup standów do dystrybucji broszur i folderów, koszty promocji (tablica pamiątkowa, reklama telewizyjna, film).
Wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną/zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Beneficjent opracował pierwszy wniosek o płatność za okres do 27 stycznia 2011r., który złożył dnia 31 stycznia 2011r. W kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Do dnia dzisiejszego beneficjent poniósł wydatki związane z: opracowaniem studium wykonalności oraz wykonaniem i montażem części tablic na obiekty zabytkowe na terenie Miasta. W dniu 10 września 2010r. pismem Urząd Marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie, wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. .
Wydatki związane z realizacją projektu obejmą: opracowanie studium wykonalności oraz wykonanie i montaż części tablic na obiekty zabytkowe na terenie Miasta, wykonanie i montaż symboli znakujących trasę, projekt, skład i przygotowanie materiałów do produkcji folderu obiektów oznakowanych w formie mapy, sesję fotograficzną 100 wskazanych obiektów zabytkowych, tłumaczenie tekstów na język angielski i niemiecki, wydruk folderu głównego w formie mapy, projekt, skład i przygotowanie dodatkowych materiałów do produkcji broszur indywidualnych obiektów oznakowanych w formacie A4 (top 20), wydruk broszur, wykonanie strony internetowej z informacji o oznakowanych obiektach, zakup standów do dystrybucji broszur i folderów, koszty promocji (tablica pamiątkowa, reklama telewizyjna, film).
Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
