
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło dnia 4 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło dnia 4 kwietnia 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2011r. nr IBPP4/443-411/11/JP.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie zostało zarejestrowane 6 lipca 2001r. na podstawie przepisów Prawo o stowarzyszeniach.
W ramach realizacji lokalnej strategii rozwoju Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW na lata 2007-2013, dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w Urzędzie Marszałkowskim.
We wniosku Stowarzyszenie występuje o przyznanie pomocy w formie refundacji kosztów określonych w załączniku do Rozporządzenia MRiRW z dnia 8 lipca 2008r. w zakresie:
- zakupu instrumentów muzycznych,
- zakupu strojów dla zespołu mażoretek.
Zgodnie z zapisem § 4 ust. 3 do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczony w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje ponadto aby Stowarzyszenie działalność gospodarczą mogło prowadzić.
Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania w ramach PROW 2007 2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest Oświadczenie Stowarzyszenia o kwalifikowalności podatku VAT. Ponadto, jeżeli Stowarzyszenie zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność przedkładanego na etapie ubiegania się o refundację.
Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek VAT zaliczyło do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego też powodu Stowarzyszenie zobowiązane jest zobowiązane jest wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.
Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło dnia 4 kwietnia 2011r., zakupione instrumenty muzyczne oraz stroje nie służą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są one udostępnione nieodpłatnie członkom zespołu.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa również deklaracji VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło dnia 4 kwietnia 2011r.):
Czy w związku z realizacją Działania 413 Wdrożenie lokalnych PROW 2007 2013 dla małych projektów
Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 2013 dla małych projektów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, w ramach realizacji lokalnej strategii rozwoju złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju PROW na lata 2007-2013, dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.
Wniosek o przyznanie pomocy finansowej obejmuje refundację kosztów w zakresie:
- zakupu instrumentów muzycznych,
- zakupu strojów dla zespołu mażoretek.
Zakupione instrumenty muzyczne oraz stroje nie służą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są one udostępnione nieodpłatnie członkom zespołu.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje ponadto aby Stowarzyszenie działalność gospodarczą mogło prowadzić.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa również deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabyty towar Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zakupione towary nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, tj. zakupem instrumentów muzycznych oraz strojów dla zespołu mażoretek. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).
Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Ww. przepisy zostały powtórzone w niezmienionym brzmieniu w § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz w § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
