P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-183/4/06

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.11.2006, sygn. ZP/443-183/4/06, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej rozliczenia jako import usług - nabycia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, świadczonej przez przewoźnika spoza UE, na trasie z Polski do Niemiec.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest Spółką świadczącą usługi, m.in.:

- transportu międzynarodowego towarów,

- spedycji,

- wewnątrzwspólnotowego transportu towarów,

polegające na świadczeniu usług przewozowych własnymi środkami transportowymi oraz podzlecaniu wykonania usług przewozu innym przewoźnikom.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Spółka zleca wykonanie usługi transportowej m.in. przewoźnikowi spoza UE (np. ze Szwajcarii), który nie posiada NIP UE, oraz nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Przewóz następował na trasie z Polski do Francji. Spółka dla tej transakcji podaje swój NIP UE.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca zwróciła się o wyjaśnienie, czy i jak należy rozliczyć podatek VAT z tytułu importu usług w ww. opisanym stanie faktycznym oraz czy w tej sytuacji Spółka winna podawać dla transakcji swój NIP UE ?

Zdaniem Wnioskującej, Spółka podaje swój NIP UE i dokonuje naliczenia podatku VAT ze stawką podatku w wysokości 22 % z tytułu importu usług na całej trasie przejazdu.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zaś do art. 28 ust. 3 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Ponadto, w myśl przepisu art. z art. 2 ust. 9 przywoływanej ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z kolei, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazywanej ustawy stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługa transportowa została wykonana na trasie Polska Niemcy przez przewoźnika spoza kraju UE, nie posiadającego NIP UE oraz nie posiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskująca podała świadczącemu usługę swój NIP UE.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika stwierdzić należy, że miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi, stosownie do art. 28 ust. 1 jest terytorium Polski (miejsce rozpoczęcia transportu). Należy zaznaczyć, że regulacja art. 28 ust. 3 ustawy nie ma w tym przypadku zastosowania, bowiem przepis ten dotyczy jedynie sytuacji, gdy NIP UE pochodzi z innego kraju niż miejsce rozpoczęcia transportu. Zatem podanie kontrahentowi swojego NIP UE nie ma w tym przypadku znaczenia. Jeżeli zagraniczny kontrahent nie rozliczy podatku należnego tytułem świadczonej usługi, podatnikiem z tytułu importu usług stanie się usługobiorca tej usługi. W opisanym stanie faktycznym przewoźnik spoza UE nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4ustawy, podatnikiem stanie się Wnioskująca i to Ona zobowiązana będzie do rozliczenia importu usług

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika, wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu