P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443635/06/BIK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.12.2006, sygn. 1472/RPP1/443635/06/BIK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 06.10.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut jest jednostką badawczo rozwojową i działa na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 1985r. o jednostkach badawczo rozwojowych (Dz.U. z 2001r., Nr 33, poz. 388 ze zm.) oraz statutu zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia. W ramach działalności badawczo rozwojowej do Instytutu należy projektowanie, organizowanie i prowadzenie badań oraz opracowanie naukowych podstaw działania w różnych dziedzinach medycznych. Środki na tę działalność Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w formie:

dotacji przedmiotowej na działalność statutową, otrzymanej na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po zaakceptowaniu złożonego wniosku o środki i nie jest ona objęta ustawą o podatku od towarów i usług;

finansowania projektów własnych i zamawianych na podstawie zawartych umów.

Projekty badawcze kwalifikowane są do finansowania przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie wyników przeprowadzanego konkursu wniosków lub ofert.

Projekt badaczy zamawiany XXXX realizowany jest w Instytucie wraz z trzema podwykonawcami na podstawie umowy z jednostką wskazaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Instytut w ramach realizowanego projektu nie świadczy usług badawczych, nie sprzedaje wyników prac, natomiast rezultaty projektu w postaci metod diagnostycznych, metod leczenia, wyników prac poznawczych będą służyć całemu społeczeństwu i przyczynią się do postępu w zakresie nauk medycznych i przyrodniczych.

Realizowany projekt badawczy nie ma konkretnego odbiorcy, budżetowy charakter jego finansowania podkreśla, iż są to zadania wynikające z polityki naukowej państwa. Zasady finansowania i rozliczania środków na naukę są regulowane w ustawie z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 238, poz. 2390 z ze zm.) i w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz.U. Nr 161, poz. 1359). Zgodnie z ww. rozporządzeniem i zawartymi umowami, przyznane środki finansowe na projekty badawcze zamawiane Instytut rozliczać może fakturami, ale przepisy cytowanego wyżej rozporządzenia dopuszczają rozliczenie innymi dokumentami równorzędnymi.

Zdaniem Instytutu prace wykonywane w ramach projektu XXXX nie są usługami w rozumieniu art.5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie mają konkretnego odbiorcy, wyniki nie są sprzedawane. W tej sytuacji środki finansowe otrzymane przez Instytut, a także środki przekazywane przez Instytut pozostałym trzem jednostkom współrealizującym projekt nie powinny podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2006r. z załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, została wykreślona pozycja nr 5, czyli usługi naukowo badawcze (PKWiU 73). Tym samym usługi te zostały objęte stawką VAT w wysokości 22%, z wyjątkiem usług naukowo badawczych, które korzystają ze zwolnienia od podatku, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2007r., na podst. § 41f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 97, poz.970 ze zm.) dodanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U., Nr 266, poz. 2239). Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z ust. 2, ma zastosowanie do usług świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że taka umowa zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2006r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczenie, o którym mowa wyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT może być dokonane na podstawie analizy konkretnych umów dotyczących danego stanu faktycznego. Jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo badawczych wynika, że nie jest wykonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje (w rozumieniu przepisów ustawy o VAT) świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi naukowo badawcze wymienione we wniosku są wykonywane na podstawie umowy, która nie przewidują istnienia podmiotu będącego odbiorcą tych usług.

Konsekwencją nieuznania przedmiotowych czynności jako świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że środki finansowe otrzymywane przez Instytut na realizację tych działań nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.

Naczelnik tut. Urzędu pragnie także zauważyć, iż nie jest organem właściwym do wydania interpretacji dla jednostek współrealizujących projekt. Zgodnie bowiem z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b i 14c ustawy Ordynacja podatkowa.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie