POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-443/1949/26/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2006, sygn. PP-443/1949/26/06, Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia paliwa zakupionego do samochodu, który spełniał kryteria techniczne określone w art.86 ust.4 pkt1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże powyższe nie zostało potwierdzone w drodze wydanego zaświadczenia przez okręgową stację kontroli pojazdów zgodnie z art.86 ust.5 w/w ustawy, ponieważ niniejszy pojazd w wyniku wypadku uległ całkowitej kasacji

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik posiada samochód ciężarowo - uniwersalny nieprzekraczający masy całkowitej 3,5 tony, który posiadał kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków. Ostatnie badanie techniczne przeprowadzone zostało 22.06.2005 roku, następne przypadało na dzień 09.06.2006 rok.

Przedstawiając stan faktyczny podatnik wskazał, iż posiadany przez niego samochód spełniał wymogi do odliczania podatku od towarów i usług od zakupionego paliwa wg wymienionych kryteriów w ustawie, ale w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym, tj. wypadkiem, w wyniku którego przedmiotowy samochód uległ zniszczeniu, niemożliwe jest przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Wypadek pojazdu zaistniał nie z winny podatnika, podatnik w tej sytuacji jest stroną poszkodowaną. Samochód został oszacowany przez towarzystwo ubezpieczeniowe jako szkoda całkowita, tzn. samochód nadaje się tylko do kasacji.

Okręgowa stacja kontroli pojazdów zgodnie z obowiązującymi przepisami nie może przeprowadzić dodatkowego badania technicznego ponieważ samochód musi być sprawny technicznie. W związku z powyższym podatnik nie ma możliwości dostarczenia zaświadczenia o przeprowadzony, dodatkowym badaniu technicznym pojazdu. Okręgowa stacja kontroli pojazdów wystawiła jedynie pisemne oświadczenie, że samochód spełnia wymogi określone w art.86 ust.4 pkt1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz z powodu uszkodzeń pokolizyjnych nie może wykonać dodatkowego badania pojazdu.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z prośbą o wyrażenie zgody na odliczenie podatku VAT do dnia 25.04.2006 roku, tj. do dnia wypadku.

Zdaniem podatnika w okresie od dnia 22.08.2005 roku do dnia 25.04.2006 roku miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa do niniejszego pojazdu.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie oraz w oparciu o przepisy prawa podatkowego tutejszy Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom tego podatku przysługuje, co do zasady, prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ustawodawca ogranicza jednak to uprawnienie w szeregu sytuacji, w tym odnośnie paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych. Otóż art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wyłącza stosowanie obniżenia w przypadku nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, tj. o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Na mocy art. 86 ust. 4 ograniczenie to nie znajduje zastosowania odnośnie pojazdów samochodowych wymienionych w tym przepisie, w tym - pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van. Oznacza to w rezultacie, że ustawa umożliwia obniżenie kwoty podatku należnego w przypadku zakupu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu pojazdów odpowiadających tym warunkom technicznym.

Jak wynika z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług spełnienie wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy warunków technicznych przez pojazdy samochodowe stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. W myśl art.86 ust.5a ustawy kopię zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw dodatkowe badanie techniczne w stosunku do ww. pojazdów samochodowych nabytych przed wejściem w życie wspomnianej ustawy, tj. przed 1.06.2005 r. (art. 9), przeprowadzone powinno zostać w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż po upływie 12 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy (tj. do 31.05.2006 r.).

Z powyższego należy wnioskować, iż w odniesieniu do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 i nabytych przed dniem 1.06.2005 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika ze spełnienia przez pojazd określonych w tym przepisie warunków technicznych potwierdzonych stosownym zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów (uprawnioną do przeprowadzania tych badań) i stosowną adnotacją w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym. Ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje żadnych negatywnych konsekwencji przekroczenia przez podatnika terminu do przeprowadzenia badania technicznego w sytuacji, gdy termin ten przypada na termin okresowego badania technicznego, ale jest to termin nie wykraczający poza okres 12 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik jest posiadaczem samochodu ciężarowo - uniwersalnego, który w dniu 25.04.2006 roku uległ wypadkowi, w wyniku którego nastąpiło całkowite zniszczenie pojazdu. Jak twierdzi podatnik pojazd spełniał warunki przewidziane w art.86 ust.4 pkt1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując należy stwierdzić, że wyrażone we wniosku stanowisko podatnika jest prawidłowe. Obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług przepisy, tj. zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nie przewidują, w przedstawionym stanie faktycznym, wyłączenia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa. Zaistniałe zdarzenie losowe, w wyniku którego nastąpiło całkowite zniszczenie pojazdu nastąpiło z przyczyny niezależnej od podatnika.

W związku z faktem, iż niniejszy samochód konstrukcyjnie spełniał warunki określone w art.86 ust.4 pkt1 ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest podstawy, aby pozbawić podatnika prawa do odliczenia zakupionego paliwa do tego samochodu za okres jego użytkowania, tj. do dnia 25.04.2006 roku.

W związku z tym, zdaniem tutejszego Organu, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa wykorzystanego do napędu przedmiotowego samochodu.

Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim