
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10.08.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w ww. piśmie stanie faktycznym stanowisko Podatnika jest prawidłowe w zakresie w jakim uzyskane dofinansowanie Podatnik przeznaczy na badania okresowe pracowników.
Wnioskiem z dnia 16.08.2006 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w roku podatkowym 2006 otrzymała z funduszu prewencyjnego P. S.A. środki na dofinansowanie badań okresowych pracowników przeprowadzonych przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
Podatnik zwrócił się z pytaniem cyt.: "Czy otrzymane środki finansowe z P. S.A. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?".
Zdaniem Podatnika otrzymane dofinansowanie ma charakter podmiotowy (Spółka jako usługobiorca), w związku z tym taka dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego wnioskiem Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego jn.:
Dotacje otrzymywane przez Spółkę wg oświadczenia przeznaczone są na dofinansowanie badań okresowych pracowników przeprowadzonych przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w L. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej czy jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).
Zważyć przy tym należy, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 , art. 30-32, art. 19 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji ww. art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że otrzymana dotacja jest elementem uzupełniającym podstawy opodatkowania tylko w sytuacji, gdy istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dotacją a ceną, czyli kwotą należną z tytułu dostarczanych towarów lub świadczonych usług.
Z analizy stanu faktycznego wynika, że dotacja otrzymywana przez Podatnika nie jest związana z żadną dokonaną przez Niego dostawą ani też świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w tym zakresie nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem stanowisko Strony, że dotacja otrzymana na realizację określonego zadania P. S.A., w stanie faktycznym wynikającym z pisma Podatnika, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - uznaje się za prawidłowe o ile otrzymane środki zostaną faktycznie przeznaczone na dofinansowanie badań okresowych.
