Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa... - Interpretacja - I US-II/443/98/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.11.2006, sygn. I US-II/443/98/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art.86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20.10.2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 20.10.2006 r. Podatnik wystąpił do tut. organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W złożonym w tut. organie podatkowym wniosku wskazał, iż realizuje zadanie "Roboty budowlane związane z przystosowaniem budynku dla potrzeb Środowiskowego Domu Samopomocy". Na realizację zadania inwestycyjnego Gmina otrzymała dotację Wojewody w wysokości 150.000,00 zł. oraz dofinansowanie ze Środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, będących w dyspozycji Województwa w wysokości 90.000,00 zł. Z przedmiotowego pisma wynika, iż, realizowana inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem zapytania Podatnika jest: czy Gminie realizującej zadanie inwestycyjne: "Roboty budowlane związane z przystosowaniem budynku dla potrzeb Środowiskowego Domu Samopomocy", przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie przepisów prawa podatkowego?

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi (z pewnymi wyjątkami, nie mającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Powyższa zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Podatnik ponosi wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, które jak wskazał nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Mając na uwadze źródła finansowania przedmiotowej inwestycji Podatnikowi nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 970 ze zm.).

Dokonując analizy przedstawionego przez Podatnika w zapytaniu stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tut. organ podatkowy stwierdza, iż Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie