Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego w przedmiotowych pismach wynika, iż w związku z toczącym się postępowaniem egzekucyjnym z wniosku wierz... - Interpretacja - PP/443-3/06/IK-26680

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2006, sygn. PP/443-3/06/IK-26680, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego w przedmiotowych pismach wynika, iż w związku z toczącym się postępowaniem egzekucyjnym z wniosku wierzyciela przeciwko dłużnikowi komornik na wniosek Spółki przyznał jej koszty miesięcznego dozoru nad mieniem dłużnika znajdującym się w jej magazynie. Wniosek o przyznanie zwrotu kosztów dozoru został złożony 28 października 2005r, zaś postanowieniem Komornika Sądowego z dnia 10 listopada 2005r /uprawomocnienie 24 listopada/ dozór został ustanowiony począwszy od października 2005r. W związku z powyższym w dniu 30.11.05 wystawiono dwie faktury VAT - jedną z datą sprzedaży 31.10.05r, drugą z datą sprzedaży 30.11.05r. Ponieważ postanowienie nie precyzuje, w jakim konkretnym dniu nastąpią płatności, przyjęto - mając na uwadze odpłatność miesięczną za pełniony dozór - za termin płatności ostatni dzień miesiąca, w którym wykonywany jest dozór tj. za październik -31.10.05, za listopad -30.11.05. Zgodnie z art. 19 ust 13 pkt 4 ustawy VAT obowiązek podatkowy między innymi z tytułu dozoru powstaje z chwilą otrzymania płatności, lecz nie później niż z upływem terminu płatności określonym w umowie lub fakturze. Mając na uwadze powyższe podatek VAT za październik rozliczono poprzez korektę deklaracji za październik, za listopad w deklaracji listopadowej.

Zapłata za faktury dotyczące dozoru mienia za miesiąc październik i listopad nastąpiła w miesiącu styczniu 2006r., a więc po wystawieniu faktur przez Spółkę.

Wątpliwości Spółki dotyczą następującej kwestii:

Przyjmując, iż należność jest opodatkowana, czy prawidłowo określono termin powstania obowiązek podatkowego z tego tytułu, a tym samym, czy VAT należny został rozliczony prawidłowo?

Zawarte w opisie stanu faktycznego rozwiązanie zastosowane przez Spółkę jest jednocześnie własnym stanowiskiem w sprawie.

Zgodnie z unormowaniem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn.zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż w świetle art. 19 ust. 13 pkt 4 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Jednocześnie w myśl postanowień § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) w przypadku sprzedaży usług określonych m.in. w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym faktura ta nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Jak wynika z powyższego w przypadku usługi dozoru mienia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. W związku z faktem, iż za termin płatności Wnioskodawca przyjął ostatni dzień miesiąca, w którym wykonywany jest dozór tj. za październik -31.10.05, za listopad -30.11.05, a płatność ze strony Komornika Sądowego za usługę dozoru mienia nastąpiła po wystawieniu faktur przez Spółkę, obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności określonego w fakturze tj. za październik -31.10.05, za listopad -30.11.05, a wartości wynikające z przedmiotowych faktur należy ująć odpowiednio: w deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc październik 2005r. fakturę dokumentującą dozór mienia za miesiąc październik 2005r. - data sprzedaży 31.10.2005r., natomiast fakturę dokumentującą dozór mienia za miesiąc listopad 2005r. - data sprzedaży 30.11.2005r. w deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc listopad 2005r.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Strony przedstawione we wniosku znak HEF/4/06 z dnia 12.01.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu - 20.01.2006r.) Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej