Odpowqiedź: - Interpretacja - US15/POIII/443/35/AG/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.09.2006, sygn. US15/POIII/443/35/AG/06, Urząd Skarbowy w Ostrołęce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowqiedź:

Stan faktyczny: Miejski Zakład Komunikacji jest zakładem budżetowym. W zakładzie obowiązuje Układ Zbiorowy Pracy, który gwarantuje pracownikom i członkom ich rodzin darmowe przejazdy autobusami MZK . Prawo do darmowych przejazdów, osoby uprawnione otrzymują na podstawie wydanego imiennego biletu wolnej jazdy, wpłacając stosowną opłatę podatku VAT, który jest odprowadzany przez MZK do Urzędu Skarbowego. W przyszłości Rada Miejska proponuje rozwiązanie , które polegałoby na tym , że w regulaminie przewozowym uchwalonym przez Radę Miejską obok wielu grup społecznych zwolnionych z wnoszenia opłat za przejazdy autobusami MZK znalazłby się dodatkowy zapis o tym, że z opłat za przejazdy autobusami MZK zwolnieni będą również pracownicy MZK i członkowie ich rodzin. Uprawnienia dla pracowników i członków ich rodzin dokumentowane byłyby również imiennym biletem wolnej jazdy. Podstawa wystawienia takiego biletu wolnej jazdy nie wynikałaby jak dotychczas z Układu Zbiorowego Pracy, lecz ze stosownej Uchwały Rady Miejskiej .Wobec powyższego MZK zwraca się z zapytaniem czy bilety wolnej jazdy wydane na podstawie Uchwały Rady Miejskiej zwalniałyby Zakład od naliczania podatku VAT, czy też zakład powinien naliczać i odprowadzać VAT do Urzędu Skarbowego .

Stanowisko podatnika:Zdaniem Podatnika prawo do darmowych przejazdów komunikacja miejską zgodnie z art. 8,pkt 2 ustawy z dn. 11 .III.2004r. o podatku od towarów i usług- można uznać za nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika i członków ich rodzin-ponieważ związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa i uprawnienie to jest zagwarantowane Układem Zbiorowym pracy. W związku z czym świadczenie nie podlega podatkowi VAT.

Ocena prawna stanowiska podatnika:Zgodnie z przepisem art.8 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.nr 54,poz.535 ze zm./ nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W związku z brzmieniem cytowanego wyżej przepisu należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników i byłych pracowników podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli nie jest ono związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa i podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, w całości lub w części.Zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT takie usługi nieodpłatnie świadczone na rzecz pracowników oraz byłych pracowników, które:- są związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem; przy czym w tej sytuacji nie ma znaczenia czy podatnik odliczył przy ich nabyciu podatek naliczony,- nie są wprawdzie związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, ale przy ich nabyciu podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te usługi, które nie mają związku z prowadzona działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.W związku z powyższym uznać należy, iż Miejski Zakład Komunikacji wydając na rzecz swoich pracowników i członków ich rodzin "bilety wolnej jazdy" uprawniające do korzystania z bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej a następnie świadcząc w/w usługę transportową wykonuje czynności, które nie są związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem ponieważ nie mają one żadnego wpływu na przyszłe obroty, zyski, wizerunek itp.

Odnosząc się do stanowiska Podatnika, iż nieodpłatne świadczenie usług przewozowych środkami komunikacji miejskiej na rzecz pracowników i ich rodzin nie ulega opodatkowaniu, gdyż obowiązek jej świadczenia wynika z przepisów prawa miejscowego tj. uchwały Rady Miasta, zauważyć należy, iż nie podlega opodatkowaniu świadczenie usług lub przekazanie towarów w przypadku gdy obowiązek taki wynika z przepisów prawa pracy lub innych przepisów / np. o bezpieczeństwie i higienie pracy/ w sytuacji, jeśli świadczenia te są związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa. Do czynności takich zaliczyć można przekazanie pracownikom np. odzieży roboczej i ochronnej, obuwia ochronnego, środków do utrzymania higieny.. Czynności te jako związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą nie służą celom osobistym pracowników lecz prawidłowemu, zgodnemu z przepisami prawa funkcjonowaniu przedsiębiorstwa / jego sprzedaży opodatkowanej/. Zatem przekazywanie pracownikom towarów oraz świadczenie na ich rzecz usług w ramach stosunku zatrudnienia, do których podatnik jest zobligowany przepisami prawa nie stanowi przekazania na cele osobiste pracowników, gdyż takie przekazanie ma na celu zabezpieczenie zgodnych z przepisami warunków pracy.

W związku z powyższym usługi świadczone nieodpłatnie przez MZK na rzecz pracowników i członków ich rodzin nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Podatnika, iż w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Ostrołęce