
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 17.07.2006r. (data wpływu do Urzędu 18.07.2006r.), uzupełnionym w dniu 22.08.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego
p o s t a n a w i
a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut na podstawie decyzji nr K122/T08/2005 uzyskał status podwykonawcy, mającego odrębne prawa autorskie, określone kwotowo środki oraz indywidualny harmonogram na realizację projektu badawczego w zakresie ustalonym zgodnie z treścią decyzji pt. "Nowoczesne tworzywa i procesy technologiczne w odlewnictwie". Zdaniem Podatnika z treści art. 15 ust. 3 pkt 3 oraz ust. 3a ustawy o VAT wynika, że w odniesieniu do przychodów osiąganych z przeniesienia praw autorskich w przypadku, gdy dzieło powstaje na specjalne zamówienie i umowa na wykonanie dzieła jest zawierana co najmniej przed zakończeniem przez twórcę prac, autor dzieła nie może być traktowany jako podatnik VAT. Ponadto z treści wniosku wynika, że rola Ministerstwa w powyższym projekcie ogranicza się jedynie do finansowania tegoż projektu.
Wyniki prac nie będą stanowiły własności Ministerstwa, co przesądza o fakcie, że realizacja umowy nie ma określonego odbiorcy. Instytut uważa, iż prowadzenie badań naukowych w ramach przedmiotowego projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Instytut zwrócił się z zapytaniem, czy jako twórca dzieła musi naliczać podatek VAT od środków finansowych przyznanych zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji i Nauki. Jednocześnie Podatnik stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie, jakie uzyska na realizację ww. projektu badawczego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z dniem 1 stycznia 2006r. z załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, została wykreślona pozycja nr 5, czyli usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73). Tym samym usługi te zostały objęte stawką VAT w wysokości 22%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Świadczenie, o którym mowa wyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT może być dokonane na podstawie analizy konkretnych umów dotyczących danego stanu faktycznego. Jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest wykonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje (w rozumieniu przepisów ustawy o VAT) świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi naukowo - badawcze wykonywane są na podstawie umowy, która nie przewiduje istnienia podmiotu będącego odbiorcą tych usług.
Konsekwencją nieuznania przedmiotowych czynności jako świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że środki finansowe otrzymywane przez Instytut na realizację tych działań nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego pragnie zauważyć, iż nie dokonał analizy argumentacji Podatnika, wynikającej z treści art. 15 ust. 3 pkt 3 oraz ust. 3a ustawy o VAT, ponieważ przepis ten nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.
