Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka zakupiła towar od kontrahenta z Niemiec, który jest podatnikiem od wartości dodanej w swo... - Interpretacja - I-2/443/55/06/KW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2006, sygn. I-2/443/55/06/KW, Lubuski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka zakupiła towar od kontrahenta z Niemiec, który jest podatnikiem od wartości dodanej w swoim kraju, natomiast nie jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (nie posiada numeru VAT-UE). Kontrahent złożył wniosek w stosownym urzędzie, ale w momencie dokonania transakcji nie został jeszcze zarejestrowany. Faktura wystawiona przez kontrahenta zawiera naliczony podatek VAT-16%, według stawki obowiązującej w Niemczech. Pytanie Podatnika: Czy dostawa towaru od podatnika z Niemiec, który nie jest zarejestrowany w swoim kraju jako podatnik VAT-UE stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i czy transakcję należy wykazać w kwartalnej informacji podsumowującej? Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: Transakcja powinna zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, pomimo tego, że kontrahent nie posiada numeru VAT-UE. Transakcję należałoby udokumentować fakturą wewnętrzną i rozliczyć w deklaracji VAT-7 (naliczyć podatek i odliczyć w terminie określonym przez datę wystawienia faktury przez kontrahenta niemieckiego). Transakcje należy również wykazać w informacji podsumowującej z adnotacją, ze kontrahent nie posiada numeru VAT-UE.

Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe, wskazując co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Natomiast ust. 2 ww. przepisu stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem że:
1. nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z powyższego wynika, iż jednym z warunków uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest status dostawcy, który powinien być podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowym przypadku dostawca z Niemiec jest podatnikiem podatku od wartości dodanej czyli dla nabywcy (przy spełnieniu pozostałych warunków) transakcja zakupu towarów od tego kontrahenta jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w rozumieniu art. 9 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Podatnik winien powyższą transakcję udokumentować fakturą wewnętrzną i wykazać zarówno w deklaracji VAT-7 jak i w informacji podsumowującej VAT UE.

Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wynika z art. 106 ust. 7 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Kwota podatku należnego wykazana w fakturze wewnętrznej stanowi kwotę podatku naliczonego do odliczenia, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9 (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Ust. 6 ww. art. 20 stanowi, że w przypadku gdy przed terminem o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Natomiast obowiązek ujęcia ww. transakcji w informacji podsumowującej wynika z art. 100 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
2) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Z powyższego wynika, iż przedmiotowa transakcja zakupu towaru jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów z tytułu, której Podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej i rozliczenia jej w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej VAT UE.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Lubuski Urząd Skarbowy