Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 us... - Interpretacja - US.PP/443/26/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.09.2006, sygn. US.PP/443/26/06, Urząd Skarbowy w Ropczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 13.09.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: "czy zachodzi konieczność naliczania podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przy sprzedaży prawa własności gruntu niezabudowanego, wykazanego w ewidencji gruntów jako grunty orne R IIIa, dla którego wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna?" - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za nieprawidłowe, gdyż z obecnego charakteru działki wynika że jest ona przeznaczona pod zabudowę, a tym samym podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W dniu 15.09.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z pisma wynika, że Rada Miejska swoją uchwałą wyraziła zgodę na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, nieruchomości stanowiącej własność Gminy, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka ewidencyjna nr 89. Ponadto z pisma wynika, że z dniem 31.12.2003 r. stracił ważność Miejscowy Plan Ogólny Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, między innymi na działkę będącą przedmiotem sprzedaży. Kierunek w przeznaczeniu terenu ww. działki zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy to obszar zieleni izolacyjnej i osłonowej z projektowaną drogą publiczną. Zgodnie z ewidencją gruntów - działkę stanowią grunty orne R IIIa. Jednocześnie we wniosku określono, że dla przedmiotowej nieruchomości wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. W decyzji tej zawarta jest informacja w zakresie ochrony gruntów rolnych "grunt wymaga wyłączenia z produkcji rolnej". Dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o wyłączeniu gruntów z produkcji rolniczej leśnej. We wniosku ponadto podano, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2306 ze zm.) uznaje się za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne, nieruchomości wykazane w katastrze nieruchomości jako użytki rolne albo grunty leśne, grunty zadrzewione i zakrzewione oraz wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

W przedstawionej we wniosku sytuacji dla działki tej ustalone zostały warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto Gmina wskazuje, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych dokonuje się wyłącznie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, po uzyskaniu odpowiedniej zgody.

W związku z tym Gmina wnosi zapytanie, czy zachodzi konieczność naliczania podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży prawa własności wyżej opisanego gruntu. Zdaniem podatnika, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. będzie zwolniona) cena sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, z uwagi na fakt, że jest to dostawa gruntu niezabudowanego innego niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, gdyż wydanie decyzji o warunkach zabudowy nie ustala przeznaczenia nieruchomości, tylko zmienia sposób zagospodarowania terenu.

W art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. O tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Określają to przede wszystkim w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku takiegoż planu należy wziąć pod uwagę inne kryteria.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) - w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Z przedłożonego przez Gminę wniosku wynika, że w przypadku przedmiotowej działki wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. W sytuacji gdy dla danego terenu gmina nie posiada planu zagospodarowania, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, a także decyzji wydanych przez właściwe organy, określających charakter działki.

Dokonując analizy zebranego materiału ustalono, że gmina nie posiada ważnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z ewidencji gruntów wynika, że działkę stanowią grunty orne. Jednocześnie dla działki tej wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, określając jednocześnie, że grunt wymaga wyłączenia z produkcji rolnej, którego nie dokonano.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz uwzględniając obowiązujące przepisy podatkowe, organ podatkowy uznał, że stanowisko podatnika zajęte w przedmiotowym piśmie jest nieprawidłowe, gdyż z obecnego charakteru działki wynika że jest ona przeznaczona pod zabudowę, stąd też sprzedaż podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%.

Urząd Skarbowy w Ropczycach