P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - WP/440201-1/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2006, sygn. WP/440201-1/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Państwa z dnia 29.12.2005 r. - uzupełnionego w dniu 25.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. czy można rozliczyć zapłacony podatek VAT od zakupu nieruchomości na rynku pierwotnym oraz od zakupu materiałów budowlanych typu farby, kleje, gładź tynkowa.

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące zwrotu osobom fizycznym wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Państwo pismem z dnia 29.12.2005 r. - uzupełnionym w dniu 25.01.2006 r. wystąpili do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 7 grudnia 2004 r. wpłacili Państwo część zaliczki na zakup nowego lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym oraz na udział w prawie wieczystego użytkowania działki budowlanej w Gdańsku. W dniu 31 grudnia 2004 r. wpłacili Państwo pozostałą część kwoty na podstawie zawartej umowy z developerem umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości lokalowej zawartej 2 grudnia 2004 r. Zapłacona suma była powiększona o 7% podatek VAT. Odbiór mieszkania nastąpił w dniu 20 grudnia 2004 r. na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego. Ustanowienie odrębnej własności lokalu na podstawie aktu notarialnego nastąpiło w dniu 19 kwietnia 2005 r. Od dnia 2 stycznia ponosili Państwo wydatki na zakup materiałów niezbędnych do modernizacji mieszkania w celu nadania mu cech użytkowych, na co posiadają Państwo faktury VAT.

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy można rozliczyć podatek VAT od zakupu nieruchomości z rynku pierwotnego oraz od zakupu materiałów budowlanych typu farby, kleje, gładź tynkowa.

Państwo uważają, że zgodnie z ustawą o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która weszła w życie 1 stycznia 2006 r. mogą wystąpić do organu podatkowego z wnioskiem o zwrot części podatku VAT jedynie od materiałów budowlanych zakupionych po 1 maja 2004 r. i opodatkowanych 22% stawką VAT, które to wcześniej były opodatkowane 7% stawką VAT.

Z dniem 1 maja 2004 roku wzrosły stawki VAT na materiały budowlane z 7% na 22%. Jednocześnie zachowano stawkę obniżoną dla wszelkich robót w budownictwie mieszkaniowym (łącznie ze sprzedażą gotowych budynków mieszkalnych).

W związku z powyższym wprowadzono specjalne przepisy, na mocy których osoby fizyczne mogą otrzymać refundację części wydatków. Odpowiada ona kwocie o jaką wzrosła cena brutto materiałów budowlanych. Regulacje powyższe zawarte zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468). Przepisy ustawy obowiązują od dnia 1 stycznia 2006 roku.

Osobami, które mogą dochodzić zwrotu części wydatków poniesionych na inwestycje w budownictwie mieszkaniowym, są osoby fizyczne. Uprawnienie do zwrotu związane jest z ponoszeniem wydatków na realizację określonych inwestycji budowlanych , z czym wiąże się ponoszenie wydatków na materiały budowlane.

Mając na uwadze powyższe uprawnionymi są osoby fizyczne, które:

  1. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją polegająca na:

  2. - budowie budynku mieszkalnego;
    - nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku mieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
    - remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
  3. poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
  4. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7 na 22%,
  5. nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycjami wymienionymi w pkt 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem,
  6. posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r., Nr 207, poz. 2016, ze zmianami) albo tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego,
  7. posiadają pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagającej takiego pozwolenia.

Za tytuł prawny uważa się m.in.: własność, umowę użyczenia umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo wnioskodawcy do korzystania z budynku (lokalu) mieszkalnego np. umowę na podstawie której jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

Ustawa o zwrocie zawiera własną definicję pojęcia remontu. Dlatego też remontem - w rozumieniu ustawy - będą wszelkie te prace, które zostały zaliczone do remontu. Nie ma znaczenia , czy prace te odbywają się w lokalu nowym, czy też już wcześniej używanym. Niekiedy prace o charakterze wykończeniowym trzeba będzie uznać za remont w rozumieniu ustawy. Remontem jest bowiem wykonanie określonych prac, niezależnie od tego czy przywracają one stan poprzedni, czy też tworzą zupełnie nową jakość.

Z brzmienia załącznika do ustawy o zwrocie części wydatków wynika, że przez remont należy rozumieć wykonanie następujących prac w przypadku remontu lokalu mieszkalnego:

  1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

  2. - ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych;
    - podłóg i posadzek;
    - okien, świetlików i drzwi;
    - powłok malarskich i tapet;
    - elementów kowalsko - ślusarskich;
    - izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych.
  3. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia , armatury i urządzeń dotyczących:

  4. - instalacji sanitarnych;
    - instalacji elektrycznych;
    - instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;
    - instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;
    - instalacji i urządzeń grzewczych;
    - przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;
    - instalacji wykorzystujących alternatywne źródła energii.
  5. Wykonanie nowych instalacji gazowych.

Prawo dochodzenia zwrotu części wydatków dotyczy wydatków na takie materiały budowlane, których sprzedaż przed dniem 1 maja 2004 roku była objęta stawką VAT. Na dzień 30 kwietnia 2004 r. (ostatni dzień funkcjonowania stawki 7% dla materiałów budowlanych) lista takich materiałów została określona w załączniku Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (§ 66 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia).

Minister Finansów został upoważniony przez ustawę o zwrocie części wydatków do ogłoszenia w drodze obwieszczenia listy materiałów budowlanych, o których mowa.

Wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22% został zawarty w obwieszczeniu Ministra Transportu i Budownictwa ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Ministra Transportu i Budownictwa (Nr 1 z 2006 r. poz. 1)

Ustawodawca wprowadził limity zwrotów jakie mogą otrzymać inwestorzy. Wysokość przysługującego zwrotu będzie określonym procentem podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych zużytych do wykonywanej inwestycji, lecz w żadnym razie nie wyższym, niż kwota limitu.

Podniesienie stawek VAT na materiały budowlane spowodowało, że koszt materiałowy brutto inwestycji wzrósł o 12,295%. Taki też ułamek wyznacza limit zwrotu.

Przepisy wprowadzają dwa podstawowe limity zwrotu. Niższy limit dotyczy wydatków ponoszonych na inwestycje, które nie wymagają pozwolenia na budowę. To przede wszystkim remont, ale także niektóre inwestycje zaliczone do budowy lub rozbudowy (nadbudowy) budynku mieszkalnego. Wyższy limit zwrotu jest zaś przewidziany dla tych inwestycji, które wymagają pozwolenia na budowę.

Dla inwestycji niewymagających pozwolenia na budowę limit zwrotu został określony w wysokości 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 30m#178; powierzchni użytkowej i ceny 1m#178; powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych, ogłaszanej za kwartał, w którym inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji przyznającej zwrot.

Natomiast w odniesieniu do wydatków na podstawie których osoba fizyczna korzystała lub korzysta z ulg mieszkaniowych kwota podlegająca zwrotowi, w okresie obowiązywania ustawy, jest równa 55,23% kwoty stanowiącej w/w iloczyn.

Zgodnie z przyjętą w ustawie zasadą, zwrot dokonywany jest na wniosek inwestora. Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim , wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków.

Wniosek o zwrot może być złożony:

  • po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji albo
  • raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku wniosek powinien zawierać co najmniej:

  • imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa - obojga małżonków;
  • określenie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  • określenie rodzaju poniesionych wydatków;
  • określenie roku rozpoczęcia inwestycji;
  • wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele uzasadniające zwrot;
  • kwota zwrotu obliczona zgodnie z art. 3 ust. 5-7 ustawy;
  • oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu;
  • określenie sposobu wypłaty kwoty zwrotu wnioskodawcy;
  • podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta pozostaje w związku małżeńskim obojga małżonków.

Do wniosku należy dołączyć kopię:

  • pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu- dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  • faktur dokumentujących poniesione wydatki

W przypadku wniosku końcowego , składanego po zakończeniu inwestycji do wniosku należy dołączyć kopię:

  • pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego;
  • w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomienia o zakończeniu inwestycji.

Mając na uwadze powyższe mogą Państwo wystąpić z wnioskiem o zwrot wydatków związanych z zakupem klejów i gładzi tynkowej bowiem materiały te są zawarte w obwieszczeniu Ministra Transportu i Budownictwa opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Ministra Transportu i Budownictwa (Nr 1z 2006 r. poz. 1.) tj. ujęte zostały w w/w obwieszczeniu: kleje pod poz. 24, 25, gładź tynkowa pod poz. 40. Natomiast farby nie mieszczą się w wykazie materiałów budowlanych zawartych w w/w obwieszczeniu bowiem przed dniem 1 maja 2004 roku były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Zatem w przypadku poniesionych wydatków na zakup farb nie przysługuje Państwu prawo do złożenia wniosku o zwrot podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 roku. Ponadto brak jest podstaw prawnych do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku VAT od zakupu nieruchomości na rynku pierwotnym.

W związku z powyższym przedstawione stanowisko we wniosku nie jest prawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku