POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-18-1-GK/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2006, sygn. PP/443-18-1-GK/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia dotyczące rozliczenia zawieranej transakcji dla celów podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22 lutego 2006 r. nr GCP83/06/GCP (data wpływu do tut. Urzędu 27 lutego 2006 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

"Jesteśmy podmiotem, który otrzymuje faktury od podmiotu nie unijnego, którego siedziba jest zlokalizowana w Szwajcarii. Dostawy towaru przez nas otrzymywanego dokonywane są z terenu Niemiec, gdzie zlokalizowane są spółki zależne od w/w podmiotu szwajcarskiego i które wytwarzają dostarczany nam towar. Otrzymywana dokumentacja -faktura wystawiona jest przez podmiot szwajcarski ,ale w jej treści zastosowano numer V AT dla naszego dostawcy poprzedzony kodem PL.Wg naszej wiedzy podmiot wystawiający nie ma siedziby ani oddziału na terytorium Polski, nie wiemy natomiast, czy nie posiada przedstawiciela podatkowego. Posiadamy potwierdzenie, iż w/w podatnik jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT. W przedmiotowym dokumencie (fakturze) wykazane są wartość netto, wartość VAT i wartość brutto faktury. Jednocześnie nasz dostawca oczekuje od nas zapłaty kwoty netto bez VAT."

Spółka zadała następujące pytanie:

"Czy jako podmiot nabywający towary od podmiotu zagranicznego (nie unijnego), który jednocześnie dostarcza towary o charakterze unijnym i nie ma on siedziby czy oddziału na terytorium kraju, ale stosuje numer VAT z przedrostkiem PL mamy rozliczać naliczony na fakturze V A T jak od podmiotu krajowego, pomimo iż nasz dostawca nie oczekuje jego uregulowania na swoją rzecz. Czy wykazany przez podmiot z kraju trzeciego podatek traktowany będzie jednocześnie jako podatek należny i wykazywany w pozycji 29 deklaracji VAT-7 ?

Spółka przedstawia następujące stanowisko:

"W świetle powyższego uważamy, iż jest to dostawa łańcuchowa gdzie pierwszy podmiot szwajcarski o statusie nie unijnym dokonuje dostawy "nieruchomej" do GCP (nabycie "ruchome" dokonywane jest na linii Niemcy -Polska) . Nasze nabycie dokonywane jest jako trzeci podmiot, ale nie ma tu zastosowanie art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług. Korzystamy z prawa do odliczenia wykazanego na fakturze od tegoż dostawcy podatku V A T, traktując iż jest to podatek ,który zapłaciłby nasz dostawca jako podmiot krajowy. Jednocześnie z uwagi na brak woli otrzymania tejże kwoty przez naszego dostawcę wykazaną kwotę rozliczamy jako podatek należny dokonując tym samym zobojętnienia utraty wpływu należnej kwoty do Skarbu Państwa. Dla zrealizowania dokumentacyjnego wystawiona winna być stosowna faktura wewnętrzna. Dostawa dla naszych potrzeb realizowana jest na warunkach CIP (Incoterms 2000). Przeprowadzenie czynności przedstawionych w sposób opisany uprzednio nie spowoduje ujemnych skutków dla rozliczeń pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a Skarbem Państwa. Dla lepszego ustalenia faktycznego stanu formalno prawnego dołączamy dokument faktury otrzymany od naszego dostawcy."

Ponadto do wniosku dołączono dokumentację, z której jednoznacznie wynika, iż za transport towarów odpowiada ich dostawca na warunkach INKOTERMS 2000 - CIP ............. (przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ................). Jednocześnie z Polskiej Aplikacji VIES wynika, iż kontrahent Spółki jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem w zakresie w jakim nabywane towary są wykorzystywane przez Spółkę do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tej faktury. Fakt, iż dostawca towaru żąda od Spółki jedynie zapłaty w kwocie netto (bez podatku) nie ma wpływu na prawo Spółki do dokonania odliczenia.

W powołanej przez Spółkę pozycji 29 deklaracji VAT - 7 podatnicy są zobowiązani do wykazania kwoty podatku należnego wynikającego z dokonania dostawy towarów oraz świadczenia usług, na terytorium kraju opodatkowanych stawką 22%. W opinii tut. organu podatkowego Spółka w przedstawionej sytuacji nie dokonuje odpłatnej dostawy na terytorium kraju, jak również nie świadczy odpłatnych usług na terytorium kraju. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Spółka również nie dokonała żadnej z czynności wymienionych w powołanym art. 106 ust. 7, gdyż dostawca jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce, zatem nie powinna dokumentować tej transakcji fakturą wewnętrzną.

W przedstawionym stanie faktycznym znajdą zastosowanie przepisy art. 22 ust. 3 i ust. 4 ustawy. Zgodnie z tymi przepisami w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie. Jednocześnie na potrzeby powyższego dostawę towarów, która poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, natomiast dostawę, która następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż transport towarów jest organizowany przez jego dostawcę, co oznacza, iż dostawca realizuje na terytorium kraju jednocześnie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz odpłatną dostawę tych towarów na terytorium kraju, bowiem dostawa realizowana przez kontrahenta Spółki na terytorium kraju następuje po transporcie tego towaru, zatem należy uznać, iż kontrahent Spółki posiadający siedzibę na terytorium Szwajcarii, będący jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług, wystawiając przedmiotową fakturę VAT udokumentował w ten sposób dokonanie odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. dostawy krajowej.

Reasumując Spółka nie jest zobowiązana do:

  • opodatkowania przedmiotowej transakcji,
  • wykazania podatku należnego z tytułu zakupu towarów w deklaracji VAT-7,
  • wystawienia faktury wewnętrznej z tytułu zawarcia przedmiotowej transakcji,

natomiast w zakresie w jakim towary będące przedmiotem dostawy realizowanej przez kontrahenta Spółki, będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy