POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-356/2006/JD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2006, sygn. 1472/RPP1/443-356/2006/JD, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 23 marca 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 24 marca 2006 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając w trybie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Wnioskodawcą jest jednostka badawczo- rozwojowa wykonująca usługi naukowo- badawcze, które od dnia 1 stycznia 2006 r. na skutek wejścia w życie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484) zostały opodatkowane stawką 22%. Podatnik posiada podpisane po dniu 1 maja 2004 r. kontrakty na wykonanie prac naukowo- badawczych finansowane ze środków UE w ramach 6 Programu Ramowego oraz kontrakty dofinansowywane ze środków funduszy strukturalnych Interreg III B CADSES. Środki finansowe przekazywane są na wyodrębnione konta Podatnika bezpośrednio z Unii Europejskiej w EURO lub za pośrednictwem polskiego koordynatora projektu w złotych i rozliczane są w formie sporządzanych raportów finansowych. Finansowanie 6 Programu Ramowego odbywa się poprzez przekazywanie zaliczek przed poniesieniem wydatków, natomiast w przypadku funduszy strukturalnych finansowanie następuje jako zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych- w obu przypadkach zgodnych z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zdaniem Podatnika dochody z powyższego tytułu są zwolnione z podatku dochodowego i w związku z tym, koszty poniesione na realizację projektu nie są kosztami uzyskania przychodu w części, w jakiej zostały pokryte otrzymaną dotacją. Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy przysługuje Mu prawo do obniżenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług służących realizacji badań naukowych finansowanych z w/w źródeł. Zdaniem Podatnika, biorąc pod uwagę art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz to, że zakupy towarów i usług służą od dnia 1 stycznia 2006 r. czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, stwierdza co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3- 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika realizującym zasadę neutralności podatku od towarów i usług wynikającym z samej konstrukcji podatku. Zgodnie z brzmieniem przytoczonych wyżej przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od dnia 1 stycznia 2006 r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2005 r., Nr 179, poz. 1484) usługi naukowo- badawcze wykonywane przez Wnioskodawcę zostały opodatkowane stawką podstawową 22%.

Jednakże ustawodawca przewidział szereg wyjątków od sytuacji gdy Podatnik może odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach VAT. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie należy podkreślić, iż Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdy brak możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody (uzyskane od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego) uzyskane przez podatników, którym bezpośrednio ma służyć ta pomoc, a nie podmiotom, które wykonują prace finansowane z tych środków tzn. podmiotom którym Podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z dodatkowych informacji przesłanych przez Wnioskodawcę wynika, iż środki finansowe na projekt "Mela" i "Magic" wpływają bezpośrednio na Jego konto, natomiast z pozostałych programów wynika, iż Wnioskodawca jest partnerem uczestniczącym w programie.

Reasumując należy uznać, że Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji gdy spełnia warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego postanowiono jak na wstępie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie