DECYZJA - Interpretacja - 1401/PH-I/4407/14-82/05/AŁ

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.07.2006, sygn. 1401/PH-I/4407/14-82/05/AŁ, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


DECYZJA

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30 czerwca 2005 r. wniesionego przez Stronę, na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2005 r., nr 1471/NUR1/443-174/05/GW, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, którym uznano stanowisko Strony za nieprawidłowe - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia


odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.


UZASADNIENIE


Strona wnioskiem z dnia 25 marca 2005 r., wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu stosowania przepisów art. 8 ust. 2 i art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z nieodpłatnym przekazaniem znaczków pocztowych.


Powołując się na Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług Strona podniosła, że sprzedaż znaczków pocztowych uznaje się za usługę świadczoną przez pocztę państwową. Przykładowy koszt wytworzenia znaczka o nominale 1 zł wynosi 0,03 zł.


W ramach prowadzonej działalności Strona dokonuje m.in. nieodpłatnego przekazania znaczków pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego. Pytanie w związku z tym dotyczyło ustalenia zakresu opodatkowania w/w czynności oraz podstawy opodatkowania. Powołując się na art. 8 ust. 2 w/w ustawy, Strona ma wątpliwości czy nieodpłatne świadczenie usług polegające na przekazaniu znaczków pocztowych bez wynagrodzenia należy traktować jako odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Strona zauważa, iż nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu tylko w przypadku łącznego spełnienia trzech przesłanek, tj.

  • świadczenia są wykonywane na potrzeby osobiste podatnika lub jego pracowników, itp.,
  • usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.


Zdaniem Strony w jej przypadku nie jest spełniona trzecia z wymienionych przesłanek, bowiem usługi pocztowe są zwolnione z podatku od towarów i usług, to oznacza, że nie ma Ona prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z tym Strona uważa, że nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Ponadto powołując się na art. 29 ust. 12 w/w ustawy Strona dowodzi, iż w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika. W przedmiotowej sprawie kosztem świadczenia usługi jest koszt wytworzenia znaczka pocztowego, zatem podstawą opodatkowania w tym przypadku jest koszt jego wytworzenia.

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w dniu 21 czerwca 2005 r. wydał postanowienie nr 1471/NUR1/443-174/05/GW, w którym uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Powołując się na art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i ust. 2, art. 29 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 ze zm.) organ pierwszej instancji stwierdził, iż nieodpłatne przekazanie znaczków pocztowych na rzecz osób wymienionych przez Stronę, w charakterze opłaty usług pocztowych, jest ściśle związane z prowadzonym przez Stronę przedsiębiorstwem. Zatem nie można powyższych czynności utożsamiać z czynnościami niezwiązanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 8 ust. 2 w/w ustawy. W konsekwencji Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego uznał, że w/w czynności objęte są zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże na podstawie art. 43 korzystają ze zwolnienia od tego podatku. W przedmiotowej sprawie obrót ustalony będzie na zasadach ogólnych, w wysokości nominalnej wartości znaczków pocztowych.


Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie zarzucając naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona podnosi, że ze stanowiska organu podatkowego pierwszej instancji wynika, że czynności nieodpłatnego przekazania znaczków pocztowych są ściśle związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, co wyklucza zastosowanie art. 8 ust. 2 w/w ustawy oraz że została przytoczona treść art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, jednak bez odniesienia się do zakresu tego przepisu.


Strona uważa także, że nieprawidłowa jest wykładnia, która prowadzi do wniosku, iż czynności wykonywane przez nią podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, bowiem przedmiotowe znaczki przekazywane są nieodpłatnie, co jednoznacznie wyłącza tę czynność z zakresu opodatkowania podatnikiem od towarów i usług.


Po rozpatrzeniu zażalenia, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa:


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), z kolei w ust. 2 wyżej przywołanego art. 8 ustawodawca postanowił, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.


W kontekście powyższych przepisów zauważyć należy, że czynność prawna jest odpłatna, jeżeli strona, która dokonała przysporzenia, otrzymuje lub ma otrzymać w zamian korzyść majątkową, stanowiącą ekwiwalent tego przysporzenia. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem sine qua non istnienia odpłatności to, aby dokonana została w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony. Ustawa przewiduje również możliwość opodatkowania niektórych świadczeń o charakterze nieodpłatnym (np. przekazanie towarów bez wynagrodzenia w okolicznościach określonych w art. 7 ust. 2, względnie świadczenie usług na potrzeby osobiste osób określonych w art. 8 ust 2 w/w ustawy).


Nie budzi wątpliwości fakt, iż sprzedaż znaczków pocztowych uznaje się za usługę pocztową świadczoną przez pocztę państwową. Znaczki pocztowe spełniają funkcję taryfy potwierdzającej opłacenie usługi pocztowej. Usługa ta ze swej istoty ma charakter odpłatny, jednak wyjątkowo Strona przekazuje owe znaczki za darmo na rzecz określonych podmiotów.


W przedmiotowej sprawie Strona w złożonym wniosku wskazała, że dokonuje nieodpłatnego przekazania znaczków pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego. Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił jednak uwagę, iż przedstawiony przez Stronę stan faktyczny nie był pełny i wyczerpująco przedstawiony, zatem realizując obowiązek wynikający z art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zwrócił się do Strony o wyjaśnienie, czy w związku z dokonaniem przekazania znaczków pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego, bez pobrania należności, Strona otrzymuje z budżetu państwa dotację do tych usług.


Pismem z dnia 18 kwietnia 2006 r., znak ZDG/MW/212/2006 Strona powołując się na art. 33 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 ze zm.) wskazała, iż otrzymuje dotację przedmiotową do świadczonych usług pocztowych.


W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej uznaje, że w zamian za świadczenie nieodpłatne usług pocztowych na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w tym również organizacji pożytku publicznego Strona otrzymuje w/w dotacje, będące dla Niej pewnego rodzaju korzyścią majątkową. Niepobranie bowiem należności za usługę nie przesądza jeszcze o nieodpłatnym charakterze danej czynności.


W związku z powyższym organ drugiej instancji stoi na stanowisku, że świadczone przez Stronę usługi mają charakter odpłatny, a zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Dodatkowo organ odwoławczy podkreśla, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast w myśl art. 29 ust. 2 w/w ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.


Z przytoczonych przepisów wynika, iż wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, będące dopłatą do ceny towaru lub usługi, stanowią obrót, podlegający opodatkowaniu.


W świetle powyżej przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż zaprezentowany przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego pogląd, wedle którego w/w czynności są objęte zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże korzystają ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43, jest zgodny z obowiązującym stanem prawnym.


Odnosząc się z kolei do zarzutu naruszenia art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej wskazuje, iż aby można było uznać, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy tego przepisu niezbędne jest łączne spełnienie warunków w nim wymienionych, a które również zostały przytoczone przez Stronę we wniosku z dnia 25 marca 2005 r. Przy czym nie spełnienie tylko jednego z trzech warunków sprawia, iż przepis ten nie będzie miał zastosowania. Z powyższych uregulowań wynika wymóg, by świadczone usługi nie były związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, sformułowanym przez Stronę we wniosku z dnia 25 marca 2005 r., że sprzedaż znaczków pocztowych uznaje się za usługi pocztowe świadczone przez pocztę państwową, zatem usługi te są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, co również podnosi w zaskarżonym postanowieniu organ pierwszej instancji. W związku z tym wskazanego warunek nie można w tym przypadku uznać za spełniony. Kolejny warunek, to aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Również i w tym przypadku należy zgodzić się z opinią Strony, wyrażoną we wniosku z dnia 25 marca 2005 r., iż Strona nie spełnia tego warunku, bowiem świadczone usługi pocztowe są ustawowo zwolnione z podatku od towarów i usług.


W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie przepis art. 8 ust. 2 w/w ustawy nie będzie miał zastosowania.


Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej mając na uwadze przepis art. 29 ust. 1 uznaje za zasadny pogląd, wyrażony w zaskarżonym postanowieniu, iż obrót z tytułu wykonania przedmiotowych czynności ustala się na zasadach ogólnych, przy czym w opisanym stanie faktycznym obrotem będzie wartość nominalna znaczków pocztowych.


Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Warszawie