POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/431/298/2005/AN

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2006, sygn. 1473/WV/443/431/298/2005/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05 grudnia 2005r (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.41 ust.1 i 2, art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.) NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


stan faktyczny podany we wniosku: X- Spółka prowadzi działalność polegającą na budowie obiektów budowlanych oraz ich sprzedaży, bądź sprzedaży lokali w tym obiektach. W celu wykonania swoich zobowiązań X wynajmuje podwykonawców do wykonania niektórych prac. Przy realizacji prac przez podwykonawców ich pracownicy powinni stale przebywać na terenie budowy lub w jej pobliżu. W celu zapewnienia zakwaterowania pracowników budów X posiada moduły(baraki niezwiązane trwale z gruntem), w których może kwaterować te osoby na czas ich pobytu na budowach. Zgodnie postanowieniami umów zawieranych z podwykonawcami, w miarę możliwości X pozwoli na kwaterunek pracowników podwykonawców w tych modułach. Z tego tytułu podwykonawcy są zobowiązani do pokrycia kosztów tego kwaterunku w wysokości uzależnionej od standardu danego modułu (np. uzależnioną od możliwości korzystania z kuchni).W związku z zakwaterowaniem pracowników podwykonawców w modułach, podwykonawca jest zobowiązany m.in. do "protokolarnego przejęcia modułu hotelowego od Referenta ds. Zaplecza Budowy lub Kierownika Budowy zgodnie z "protokołem przekazania modułu" ", "korzystania z udostępnionych modułów hotelowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem oraz ich przekazania po wykwaterowaniu w stanie niepogorszonym", a także "protokolarnego zdania modułu Referentowi ds. Zaplecza Budowy lub Kierownikowi Budowy zgodnie z "protokołem odbioru modułu".Moduły te nie są związane z gruntem w sposób trwały, w związku z czym nie mogą być traktowane jako nieruchomości lub ich części, w szczególności nie są one budynkami, budowlami czy lokalami.

-treść pytania: Według jakiej stawki podatku od towarów i usług powinny opodatkowane być odpłatności za korzystanie z modułów hotelowych?

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego: Zdaniem Spółki odpłatność za korzystanie z modułów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 22%.

III. Uzasadnienie1.Brak możliwości stosowania stawki podatku w wysokości 7%. 1.1 Zdaniem Spółki brak jest podstaw do zakwalifikowania udostępnienia modułów do usług hoteli, o których mowa w poz. 139 Załącznika nr 3 do Ustawy, jako że moduły nie są nieruchomościami ani budynkami i brak jest w związku z powyższym możliwości uznania ich za hotele. 1.2. Jednocześnie, brak jest podstaw do zakwalifikowania tych czynności jako usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, o których mowa w poz.140 Załącznika nr 3 do Ustawy.Moduły te, bowiem nie mogą być traktowane jako obiekty noclegowe turystyki, ponieważ są przeznaczone na rzecz pracowników, a zgodnie przepisem art. 3 pkt 9 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, ze zm.) pojęcie turysty nie obejmuje osób przebywających poza miejscem stałego zamieszkania w celu świadczenia pracy.Jednocześnie, moduły te mogą być i są przenoszone z budowy na budowę, w związku z tym nie można ich klasyfikować jako "miejsc krótkotrwałego zakwaterowania", bowiem definicja ta i analiza zakresu klasyfikowanego pod symbolem PKWiU 55.2 wskazuje, że pod pojęciem "miejsce" należy rozumieć nieruchomości bądź ich części przeznaczone do stałego (w tym również sezonowego) świadczenia takich usług (np. schroniska, domy wycieczkowe, kempingi i pola namiotowe, ośrodki wczasowe i domy wypoczynkowe, umeblowane lokale krótkotrwałego zakwaterowania) lub środków transportu przystosowanych do takich celów np. wagony sypialne). Ponadto udostępnienie tych modułów nie zawsze ma charakter krótkotrwały może bowiem obejmować nawet kilka lub kilkanaście miesięcy.Należy wskazać również, że co do zasady brak jest możliwości kwaterunku w tych modułach innych osób niż pracownicy podwykonawcy w związku z usługami świadczonymi na rzecz Spółki. 1.3. Reasumując powyższe, zdaniem Spółki charakter usługi udostępnienia modułów na cele kwaterunku pracowników podwykonawców uniemożliwia uznanie ich za usługi, o których mowa w poz. 139 i 140 Załącznika nr 3 do Ustawy. Tym samym Spółka nie ma prawa do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% przy opodatkowaniu tych usług.2. Brak możliwości stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług Usługi te, zdaniem Spółki są zbliżone charakterem do usług najmu, bowiem obejmują one udostępnienie, zgodnie z protokołami przekazania (określonymi w umowie), udostępnienie modułów jako całości bądź jako ich część, a nie świadczenie usług noclegowych dla konkretnych osób.Brak jest jednak podstaw do zaliczenia tego udostępnienia do usług "w zakresie wynajmowania (...) nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek", a które zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt l Ustawy w związku z poz. 4 Załącznika nr 4 do Ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku, jako że moduły te nie są nieruchomościami.3. Obowiązek stosowania stawki podatku w wysokości 22% Wobec powyższego, w braku możliwości opodatkowania usług udostępnienia modułów z zastosowaniem zwolnienia od podatku lub z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 7% Spółka, zgodnie z przepisem art.41 ust.1 Ustawy jest zobowiązana do stosowania przy opodatkowaniu tych usług stawki podatku w wysokości 22%.

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Na wstępie zaznaczyć należy, iż Spółka jako usługodawca obowiązana jest do właściwego grupowania PKWiU- co wynika z zasady sformułowanej w pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z 06 kwietnia 2004r w/s PKWiU (Dz.U. z 2004r Nr 89, poz.844)-zwanego dalej "PKWiU". Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Ponadto w pkt 7.3 załącznika do PKWiU zapisano, iż w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z siedzibą przy ul.Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.

W związku z powyższym, aby Spółka mogła zastosować prawidłową stawkę podatku musi ona najpierw zakwalifikować przedmiotowe usługi do właściwej grupy statystycznej. Organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem Spółki w zakresie braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów, traktując usługi te jako usługi "w zakresie wynajmowania (...) nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek", a które zgodnie z przepisem art.43 ust.1 pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą o VAT", w związku z poz.4 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia od podatku, jako że moduły te nie są nieruchomościami.

Decydujące znaczenie w kwestii stawki podatku ma tu jednak właściwe sklasyfikowanie usługi. Gdyby usługi takie potraktować jako usługi wynajmowania miejsc lokalizacji ruchomych domów mieszkalnych o symbolu PKWiU 70.20.11 to należy mieć na uwadze, iż usługi te nie są objęte przez dział 55 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w którym sklasyfikowano usługi hoteli i restauracji - co wynika z zapisu w punkcie 2b działu 55 PKWiU. Konsekwencją powyższego jest brak możliwości potraktowania tych usług jako usług wymienionych w pozycjach nr 139 i 140 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT i tym samym brak jest możliwości zastosowania stawki 7% podatku od towarów usług na podstawie art.41 ust 2 ustawy o VAT.

Przy takim założeniu organ podatkowy stwierdza, iż właściwą stawką podatku przy świadczeniu usług będących przedmiotem zapytania jest stawka 22%

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu