POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP II 443/1/447/82/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. PP II 443/1/447/82/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2005 r., który do tut. organu wpłynął dnia 14 listopada 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług właściwej dla dostawy przypraw i mieszanek przyprawowych oraz terminu od jakiego należy stosować zmienione stawki jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 9 stycznia 2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku uzupełnione zostały pismem z dnia 12.01.2006 r. (data wpływu do tut. organu 16.01.2006 r.) oraz pismem z dnia 6.02.2006 r. (data wpływu do tut. organu 8.02.2006 r.)

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastoso­wania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępo­wa­nie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administra­cy­jnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik jest producentem przypraw i mieszanek przyprawowych, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z wyjaśnień Spółki wynika, iż dotychczas klasyfikuje swoje produkty w następujący sposób:

1) estragon - jeżeli Spółka sprzedaje estragon suszony, otarty zakupiony od rolnika ryczałtowego wówczas stosuje PKWiU 01.13.40-00.90 - rośliny przyprawowe, co odpowiada 3% stawce podatku od towarów i usług, zgodnie z załącznikiem Nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., natomiast estragon skonfekcjonowany, czyli po spaczkowaniu w torebki na przykład 7, czy 10 gramowe, Spółka klasyfikuje według PKWiU 15.87.20-10.90 przyprawy i mieszanki przypraw gdzie indziej nie wymienione - co odpowiada stawce 22%,

2) majeranek - jeżeli Spółka sprzedaje suszony, otarty majeranek zakupiony od rolnika ryczałtowego luzem wówczas stosuje klasyfikację PKWiU 01.13.40-00.90 - rośliny przyprawowe pozostałe, co odpowiada 3% stawce podatku od towarów i usług, natomiast majeranek suszony skonfekcjonowany, Spółka klasyfikuje według PKWiU 15.87.20-10.90 - co odpowiada stawce 22%,

3) oregano - dla sprzedaży oregano suszonego luzem Spółka stosuje klasyfikację PKWiU 15.87.20-10.90, co odpowiada 22% stawce podatku od towarów i usług, oregano skonfekcjonowane, Spółka klasyfikuje również według PKWiU 15.87.20-10.90 - co odpowiada stawce 22%,

4) cząber - dla sprzedaży cząbru suszonego zakupionego od rolnika ryczałtowego luzem, Spółka stosuje klasyfikację PKWiU 01.13.40-00.90 rośliny przyprawowe pozostałe, co odpowiada 3% stawce podatku od towarów i usług, natomiast skonfekcjonowany cząber Spółka klasyfikuje według PKWiU 15.87.20-10.90.

Według Spółki powyższe zgodne jest z opiniami urzędów statystycznych wydanych dla producentów przypraw przed dniem 1 maja 2004 r. Obecnie jednak, zdaniem Podatnika, niektórzy producenci zaczęli stosować inne stawki podatku od towarów i usług. Dlatego, w związku z pojawieniem się na rynku krajowym rozbieżności w zakresie stosowania stawek podatku od towarów i usług w stosunku do ww. produktów, Spółka zwróciła się z zapytaniem co do klasyfikacji niektórych asortymentów do urzędu statystycznego.

W piśmie z dnia 11 października 2005 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi wyraził opinię, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844), przedmiotowe przyprawy i mieszanki przyprawowe mieszczą się w następujących grupowaniach:

- cząber świeży, estragon świeży, słodki majeranek świeży - PKWiU 01.12.13-00.90 "Warzywa pozostałe, świeże lub schłodzone",

- estragon suszony, majeranek suszony, cząber suszony - PKWiU 15.33.13-90.90 "Warzywa suszone pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane",

- oregano świeże lub suszone - PKWiU 01.11.91-00.00 "Rośliny stosowane przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów".

Jednocześnie w wydanej opinii ww. ośrodek stwierdził, iż zgodnie z §2 ww. rozporządzenia, dla celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), co oznacza, iż opisane wyroby mieszczą się w grupowaniach:

- cząber świeży, estragon świeży, słodki majeranek świeży - PKWiU 01.12.13-00.99 "Warzywa oraz grzyby pozostałe, osobno niewymienione,

- estragon suszony, majeranek suszony, cząber suszony - PKWiU 15.33.13-90.90 "Warzywa suszone pozostałe, gdzie indziej niewymienione",

- oregano świeże lub suszone - PKWiU 01.11.91-00 "Rośliny stosowane przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów".

Zdaniem Spółki, na podstawie otrzymanej opinii urzędu statystycznego, zmianie uległyby stawki podatku od towarów i usług na skonfekcjonowany, czyli spaczkowany w mniejsze opakowania estragon, majeranek suszony otarty, cząber suszony z 22% stawki podatku na stawkę 7%, natomiast w wypadku oregano skonfekcjonowanego stawka zmieniłaby się z 22% na 3%.

W takim przypadku, zdaniem Spółki należałoby zmienić stawki podatku od towarów i usług z dniem otrzymania interpretacji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z poniższym:

- skonfekcjonowany suszony estragon, majeranek, cząber z 22% na 7%,

- skonfekcjonowane oregano z 22% na 3%,

- suszony estragon, majeranek, cząber sprzedawany luzem (np. w kilogramach, tonach) z 22% na 7%,

- oregano suszone sprzedawane luzem z 22% na 3%.

Ponadto, w uzupełnieniu do własnego stanowiska zawartego w przedmiotowym wniosku, Spółka wyjaśnia, iż pozycja dotycząca skonfekcjonowanego oregano obejmuje suszone liście oregano, sortowane, które w procesie produkcji nie zostaje przetworzone, a jedynie jest paczkowane w torebki o różnej gramaturze. Natomiast pozycja dotycząca oregano suszonego sprzedawanego luzem obejmuje suszone liście oregano, sortowane, nieprzetworzone.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ilekroć w przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome (...) będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie art. 41 ust. 14 cyt. ustawy, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jedynie w odniesieniu do niektórych czynności, w przypadkach wymienionych w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od podatku bądź stawki obniżonej.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Ustosunkowując się do problemu będącego przedmiotem wniosku, Naczelnik tut. organu zauważa, iż zgodnie z już utrwaloną linią orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), do udzielania informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. Oznacza to, iż tylko organy statystyczne, a nie podatkowe mogą dokonywać wykładni dotyczących klasyfikacji określonych towarów i usług.

A zatem miarodajne są wyłącznie klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, przy czym zasadą jest, iż producent sam klasyfikuje produkty (wyroby i usługi) według zasad metodycznych określonych w poszczególnych klasyfikacjach.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka w związku z wątpliwościami co do prawidłowej klasyfikacji zgodnej z PKWiU dla produkowanych przypraw i mieszanek przyprawowych, wystąpiła o wydanie opinii przez Prezesa GUS - Ośrodek Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, tut. organ podatkowy jednie w oparciu o klasyfikację wydaną przez ww. organ statystyczny może wskazać dla danych wyrobów stawkę podatku od towarów i usług wynikającą z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Uwzględniając zatem powyższe należy stwierdzić, iż w oparciu o treść cyt. regulacji art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W poz. 20 wskazanego załącznika zawarto symbol PKWiU ex 15.3 - owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem:

1) produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) usług związanych z przetwórstwem i konserwowaniem warzyw i owoców.

Wyróżnik ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania i oznacza, iż zakres usług lub wyrobów wymienionych w załączniku jest węższy niż określony w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W oparciu o przedłożoną przez Spółkę klasyfikację dokonaną przez organ statystyczny, należy wskazać, iż dla produktów:

- skonfekcjonowany suszony estragon, majeranek, cząber należących do grupowania PKWiU 15.33.13-90.90 "Warzywa suszone pozostałe, gdzie indziej niewymienione" oraz

- suszony estragon, majeranek, cząber sprzedawany luzem (np. w kilogramach, tonach) należących do grupowania PKWiU 15.33.13-90.90 "Warzywa suszone pozostałe, gdzie indziej nie wymienione",

Podatnik dokonując ich dostawy powinien stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług. Przedmiotowe produkty mieszczą się bowiem w grupowaniu PKWiU ex 15.3 i nie są produktami, które ustawodawca wskazał jako wyłączone z tego grupowania.

Zgodnie z treścią art. 146 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku Nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. Nr 1 załącznika Nr 6 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług zawarto symbol PKWiU ex 01.11 - zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe - z wyłączeniem:

1) arachidów (orzeszków ziemnych) - PKWiU 01.11.32,

2) bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),

3) kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),

4) ziół suszonych sortowanych całych.

Uwzględniając zatem powyższe, a w szczególności fakt, iż jak wyjaśnia Spółka, produkty wskazane w zapytaniu tj.:

- skonfekcjonowane oregano należące do grupowania PKWiU 01.11.91-00 "Rośliny stosowane przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów" oraz

- oregano suszone sprzedawane luzem należące również do grupowania PKWiU 01.11.91-00 "Rośliny stosowane przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów",

- stanowią zioła suszone sortowane nieprzetworzone, a zatem wyłączone przez ustawodawcę ze wskazanego grupowania, dlatego w tym przypadku nie znajdzie zastosowania obniżona 3% stawka podatku od towarów i usług, a wskazane tam wyłączenia opodatkowane są 22% stawką podatku.

Zatem jedynie w przypadku skonfekcjonowanego suszonego estragonu, majeranku, cząbru oraz suszonego estragonu, majeranku i cząbru sprzedawanych luzem (np. w kilogramach, tonach) należących do grupowania PKWiU 15.33.13-90.90 Spółka ma prawo do obniżenia stawki podatku od towarów i usług z 22% na 7%. Natomiast w przypadku skonfekcjonowanego oregano oraz oregano suszonego sprzedawanego luzem należących do grupowania PKWiU 01.11.91-00 Spółka zobligowana jest do stosowania stawki podstawowej.

Odnosząc się natomiast do kwestii terminu wprowadzenia zmian stawek podatku od towarów i usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż zgodnie z treścią art. 176 pkt 3 ww. ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym, że art. 41 ust. 1-11 i 13-16 oraz art. 42 - dotyczące stawek podatku od towarów i usług, stosuje się od 1 maja 2004 r.

W związku z tym, iż przepisy dotyczące stawek podatku od towarów stosuje się od dnia 1 maja 2004 r., dlatego w przedmiotowej sprawie, wskazane stawki podatku mają zastosowanie również od tego terminu.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Dolnośląski Urząd Skarbowy