
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60 ze zmianami / po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 kwietnia 2006 roku /data wpływu 21.04.2006r/ Gminy Miasto O.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie refakturowania usług dotyczących mediów (energii elektrycznej, wody, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości) i stosowania stawki VAT na "refakturze" zgodnej z stawką znajdującą się na fakturze pierwotnej uznaje stanowisko podatnika
za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 kwietnia 2006 rok /data wpływu 21.04.2006 r./. Gmina Miasto O. złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej zastosowania takiej samej stawki opodatkowania jak na fakturze pierwotnej podczas refakturowania:
- kosztów usług dotyczących mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, wywozu nieczystości) na rzecz podmiotów - najemców pomieszczeń biurowych, należących do Gminy Miasto O.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto O. wynajmuje pomieszczenia biurowe, w związku z tym wystawia faktury VAT (refaktury) za energię elektryczną, wodę, centralne ogrzewanie, wywóz nieczystości.
Ceny i stawki VAT na fakturach wystawianych przez Gminę Miasto są takie same jak na fakturach pierwotnych otrzymanych od świadczeniodawców. Według Gminy Miasto O. faktury VAT są wystawiane prawidłowo.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia, iż zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania.
Pojęcie refakturowania jak i zasady jej stosowania zostały wykształcone przez praktykę obrotu gospodarczego oraz orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane w oparciu o stan prawny poprzednio obowiązujący. Orzeczenia NSA zachowują swoją aktualność również obecnie. W wyroku z dnia 25 października 2001 roku (sygnatura akt III SA 1466/00) NSA orzekł m.in., iż "refakturowanie" usług oznacza nic innego, jak "fakturowanie" usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej.
Jak stwierdził NSA w przywołanym orzeczeniu : "Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionej w art. 2 ustawy z 1993 roku o podatku od towarów i usług nawet wtedy, gdy fizycznie dokonuje tego osoba trzecia".
Celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący, na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo, że podmiot refakturujący " fizycznie" danej usługi nie świadczy.
Refakturowanie usług nastąpić może wówczas, jeżeli strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym , zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług oraz pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Ważne jest również, aby do refakturowanych usług podmiot refakturujący nie doliczył żadnej marży - potwierdza to wyrok NSA z dnia 28 października 1999 sygnatura akt III SA 1637/99 oraz z dnia 10 listopada 1999 sygnatura akt I SA/Gd 1329/97.
W praktyce organy podatkowe dopuszczają możliwość refakturowania, pod warunkiem że:
- przedmiotem refakturowania są usługi,
- z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiana jest pierwotna faktura, lecz również podmiot trzeci (czyli tzw. odbiorca finalny),
- sprzedaż (a właściwie odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odsprzedającego,
- podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę), z uwzględnienie tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosując zwolnienie od podatku), która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę,
- w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczeniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności.
Jeżeli zatem, zgodnie z zawartą umową najmu najemca jest odrębnie i niezależnie od samego czynszu obciążony kosztami usług typu: opłaty za wodę, kanalizację, wywóz nieczystości, czy też za dostawy energii cieplnej i elektrycznej, następuję wtedy " refakturowanie" tych usług, polegające na przeniesieniu kosztów z jednego podmiotu na inny. W przypadku w/w opłat, faktycznymi odbiorcami czerpiącymi korzyści z tych usług są najemcy, dlatego całkowicie uzasadnionym jest ich refakturowanie według stawek wynikających z pierwotnie wystawionych faktur.
Reasumując, refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczenia jakiejkolwiek marży, bez zmiany ceny netto jak i stawki VAT wynikającej z faktury faktycznego usługodawcy.
W związku z powyższym przedstawione przez Stronę stanowisko dotyczące uwzględnienia na "refakturze" za media tej samej stawki podatku VAT, wynikającej z faktury pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę jest prawidłowe.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).
