POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-37/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.06.2006, sygn. PP/443-37/2006, Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60 ze zmianami / po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 kwietnia 2006 roku /data wpływu 21.04.2006r/ Gminy Miasto O.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie refakturowania usług dotyczących mediów (energii elektrycznej, wody, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości) i stosowania stawki VAT na "refakturze" zgodnej z stawką znajdującą się na fakturze pierwotnej uznaje stanowisko podatnika

za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2006 rok /data wpływu 21.04.2006 r./. Gmina Miasto O. złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej zastosowania takiej samej stawki opodatkowania jak na fakturze pierwotnej podczas refakturowania:

    kosztów usług dotyczących mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, wywozu nieczystości) na rzecz podmiotów - najemców pomieszczeń biurowych, należących do Gminy Miasto O.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto O. wynajmuje pomieszczenia biurowe, w związku z tym wystawia faktury VAT (refaktury) za energię elektryczną, wodę, centralne ogrzewanie, wywóz nieczystości.

Ceny i stawki VAT na fakturach wystawianych przez Gminę Miasto są takie same jak na fakturach pierwotnych otrzymanych od świadczeniodawców. Według Gminy Miasto O. faktury VAT są wystawiane prawidłowo.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia, iż zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania.

Pojęcie refakturowania jak i zasady jej stosowania zostały wykształcone przez praktykę obrotu gospodarczego oraz orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane w oparciu o stan prawny poprzednio obowiązujący. Orzeczenia NSA zachowują swoją aktualność również obecnie. W wyroku z dnia 25 października 2001 roku (sygnatura akt III SA 1466/00) NSA orzekł m.in., iż "refakturowanie" usług oznacza nic innego, jak "fakturowanie" usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej.

Jak stwierdził NSA w przywołanym orzeczeniu : "Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionej w art. 2 ustawy z 1993 roku o podatku od towarów i usług nawet wtedy, gdy fizycznie dokonuje tego osoba trzecia".

Celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący, na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo, że podmiot refakturujący " fizycznie" danej usługi nie świadczy.

Refakturowanie usług nastąpić może wówczas, jeżeli strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym , zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług oraz pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Ważne jest również, aby do refakturowanych usług podmiot refakturujący nie doliczył żadnej marży - potwierdza to wyrok NSA z dnia 28 października 1999 sygnatura akt III SA 1637/99 oraz z dnia 10 listopada 1999 sygnatura akt I SA/Gd 1329/97.

W praktyce organy podatkowe dopuszczają możliwość refakturowania, pod warunkiem że:

    przedmiotem refakturowania są usługi,
    z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiana jest pierwotna faktura, lecz również podmiot trzeci (czyli tzw. odbiorca finalny),
    sprzedaż (a właściwie odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odsprzedającego,
    podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę), z uwzględnienie tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosując zwolnienie od podatku), która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę,
    w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczeniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności.

Jeżeli zatem, zgodnie z zawartą umową najmu najemca jest odrębnie i niezależnie od samego czynszu obciążony kosztami usług typu: opłaty za wodę, kanalizację, wywóz nieczystości, czy też za dostawy energii cieplnej i elektrycznej, następuję wtedy " refakturowanie" tych usług, polegające na przeniesieniu kosztów z jednego podmiotu na inny. W przypadku w/w opłat, faktycznymi odbiorcami czerpiącymi korzyści z tych usług są najemcy, dlatego całkowicie uzasadnionym jest ich refakturowanie według stawek wynikających z pierwotnie wystawionych faktur.

Reasumując, refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczenia jakiejkolwiek marży, bez zmiany ceny netto jak i stawki VAT wynikającej z faktury faktycznego usługodawcy.

W związku z powyższym przedstawione przez Stronę stanowisko dotyczące uwzględnienia na "refakturze" za media tej samej stawki podatku VAT, wynikającej z faktury pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę jest prawidłowe.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim