POSTANOWIENIE - Interpretacja - NP/443-2/1/06/KC

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.04.2006, sygn. NP/443-2/1/06/KC, Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia .... o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie rozliczenia w deklaracji VAT-7 faktur VAT dokumentujących świadczenie usług wywozu śmieci, stwierdzam, że:

  • stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi wywozu śmieci. Faktury za świadczone usługi dla dużych odbiorców Podatnik wystawia co miesiąc, natomiast dla klientów indywidualnych na koniec każdego kwartału.

W związku z trudnościami w wyegzekwowaniu należnych płatności Podatnik zamierza zmienić w umowach zapis, iż faktury VAT będą wystawiane w pierwszym miesiącu kwartału za cały kwartał i płatne w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury.

Zapytanie Podatnika

W związku ze zmianą umowy w zakresie terminu płatności za świadczone usługi, powstała wątpliwość w jakiej deklaracji VAT-7 należy rozliczyć faktury VAT dokumentujące usługi wywozu śmieci.

Stanowisko podatnika

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym przypadać będzie termin płatności faktury.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy). Jednocześnie, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy). Należy jednak wskazać, iż ustawodawca zupełnie odmiennie od wyżej wymienionych zasad ogólnych potraktował kwestię powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia niektórych szczególnych usług.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1c ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy. W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 153 ustawodawca wymienił usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, iż ustawodawca ustalając datę powstania obowiązku podatkowego na dzień upływu terminu płatności zawartego w umowie między innymi dla usług wywozu odpadów, uniezależnił ją od daty i sposobu zapłaty. Należy zatem wnioskować, iż przywołany przepis art. 19 ust. 13 pkt 1c ustawy stanowi wyjątek od ogólnych uregulowań dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego. W związku z powyższym, w przypadku gdy termin płatności za świadczone usługi w zakresie wywozu odpadów wynika z zawartej umowy, za datę powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od daty faktycznie dokonanej zapłaty oraz sposobu jej płatności (zadatek, rata, zaliczka - płacona przed upływem terminu wynikającego z umowy), przyjmuje się termin płatności wynikający z zawartej umowy. Należy przy tym zaznaczyć, iż terminy płatności za wykonane usługi ustalają strony zawartych umów. Jeżeli ustalenie tych terminów regulują przepisy niepodatkowe, to możliwość dokonywania ich zmiany również powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Jednocześnie, w myśl art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania Podatnika należy stwierdzić, iż faktury VAT dokumentujące świadczenie usług wywozu śmieci należy wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy tj. w rozliczeniu za miesiąc w którym przypada termin płatności faktury wynikający z zawartej umowy.

Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim