Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uzna... - Interpretacja - 1471/NUR1/443- 83/2/06/GW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2006, sygn. 1471/NUR1/443- 83/2/06/GW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w 2000r. zawarła z Kontrahentem umowy o użytkowanie. Kontrahent jest udziałowcem w kilku spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, które prowadzą działalność spedycyjną. W wyniku zawarcia umów Kontrahent obciążył udziały, o których mowa wyżej, prawem użytkowania i pobierania z nich pożytków przez Spółkę. Ustanowione użytkowanie obejmuje wszelkie prawa wynikłe z własności przedmiotu umowy, za wyjątkiem uprawnienia do przeniesienia własności. Kontrahentowi przysługuje czynsz za użytkowanie udziałów. Powyższy czynsz kontrahent opodatkowuje podatkiem od towarów i usług ze stawką 22% i wystawia faktury. Z uzyskanej przez Stronę, z Urzędu Statystycznego w Łodzi, opinii interpretacyjnej, nr OK-5672/KU-5029/2005 wynika, iż przedmiotowe czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyłaczeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno - rentowych".

Zdaniem Spółki przedmiotowe czynności w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 kwietnia 2004r. nie podlegały opodatkowaniu VAT, w związku z czym nie przysługiwało jej prawo do odliczenia kwot podatku wynikających z faktur dokumentujących powyższe czynności.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podlegała sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przez towary zgodnie z art. 4 pkt 1 w/w ustawy należało rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Natomiast zgodnie z pkt 2 wyżej cytowanego przepisu, w jego najszerszym brzmieniu, przez świadczenie usług rozumieć należało:

a) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,

b) roboty budowlano-montażowe,

c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,

d) oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,

e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 w związku z poz. 9 załącznika nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zwalnione były od podatku usługi pośrednictwa finansowego mieszczące się w Sekcji J o symbolach PKWiU ex (65-67) z wyłączeniem:

1) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2) usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy,

3) usług doradztwa finansowego i maklerów (PKWiU ex 67.13.10-00.20).

W myśl przepisów wykonawczych do w/w ustawy obowiązujących w latach 2000 do 30 kwietnia 2004r., t.j:

- § 50 ust.4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) oraz

- § 48 ust.4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm.),

w przypadku gdy wystawiono fakturę, o której mowa w art. 33 ust. 1 ustawy, tj. z wykazaną kwotą podatku gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona od podatku, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W świetle powołanych wyżej przepisów, mając na uwadze przedstawioną opinię interpretacyjną należy stwierdzić, iż wystawione w okresie od 2000r. do 30 kwietnia 2004r., przez Kontrahenta dla Spółki faktury dokumentowały dokonanie czynności zwolnionych od podatku. Tym samym została spełniona przesłanka wynikająca z w/cyt. przepisów § 50 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999r., oraz § 48 ust.4 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002r. W konsekwencji powyższego Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek wykazany w przedmiotowych fakturach.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie