P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-153/06/SS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.03.2006, sygn. 1472/RPP1/443-153/06/SS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 03 stycznia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 04 stycznia 2006 r.) dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje dla pracowników wyjazdy i spotkania integracyjne i przyjęcia okolicznościowe. Wydatki finansowane są ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wyjazdy i spotkania mają charakter otwarty i adresowane są do wszystkich pracowników - udział nie jest jednak obowiązkowy. Ponadto z tych środków Spółka finansuje świadczenia rzeczowe w postaci koszulek, kalendarzy, długopisów z logo firmy, itp. Spółka przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie przekazanie tych towarów i usług na rzecz pracowników traktuje jako czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów i usług przekazywanych na rzecz pracowników, a finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, od nabycia których Spółka nie odlicza podatku naliczonego.

Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie przepisów art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma możliwość dokonania wyboru tj. może odliczać podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków Funduszu, a następnie opodatkować ich przekazanie albo nie odliczać podatku naliczonego i wyłączyć z opodatkowania ich przekazanie. Zatem Spółka uważa, iż może nie dokonywać odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków Funduszu i jednocześnie nie opodatkowywać podatkiem VAT czynności przekazania tych towarów i usług na rzecz pracowników.

Według dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów uzyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nakładają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Działania pracodawcy podejmowane w ramach ZFŚS są przejawem działalności socjalnej zakładu pracy (art. 1 ust. 1 ustawy o ZFŚS), a nie działalności gospodarczej podatnika VAT. Zgodnie z art. 10 oraz art. 12 § 1 ustawy o ZFŚS, środki Funduszu gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym, a pracodawca jedynie administruje tymi środkami.

W sytuacji, gdy pracodawca dokonuje zakupu usług oraz towarów finansując wydatki z ZFŚS, występuje on jedynie w roli administratora majątku ZFŚS - pracodawca nie nabywa prawa do rozporządzania towarami jak właściciel; czynności nie podlegają więc przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka nie powinna w tej sytuacji wystawiać faktur VAT dokumentujących nieodpłatne przekazanie ww. towarów i usług na rzecz pracowników. Tym samym Spółka nie ma możliwości dokonywania wyboru, o którym mowa we wniosku Spółki.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zostanie udzielona przez Naczelnika tutejszego Urzędu w odrębnym postanowieniu.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie