
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany#61623; postanowił uznać przedstawione stanowisko Strony w zapytaniu z dnia 20.12.2005r. /uzupełnionym w dniu 11.01.2006r./ w
zakresie możliwości prowadzenia dwóch metod obliczania podatku VAT z uwagi na prowadzenie usług najmu dzieł sztuki, jak również innych usług za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż działa Pan na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Firma jest galerią sztuki współczesnej. Dzieła przyjmowane są w komis bezpośrednio od artystów. W przyszłości Strona zamierza dokonywać sprzedaży komisowej, najmu dzieł sztuki oraz sprzedaży dzieł wykonanych na umowę zlecenia. Klientami galerii będą firmy, instytucje oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dodatkowym przedmiotem działalności będzie świadczenie usług związanych z doradztwem marketingowym.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem wnioskodawcy możliwe jest prowadzenie dwóch metod odliczania podatku VAT, w zależności od tego kto jest nabywcą. Ponadto podatek VAT będzie liczony od całkowitej kwoty transakcji zawsze w przypadku usług doradztwa marketingowego lub najmu dzieł sztuki.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Mając na uwadze art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) należy stwierdzić, iż w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieła sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Przepis ust. 4 i 5 art. 120 ustawy dotyczy dostawy towarów uzywanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;2. podatnikiem, o którym mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy;3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5.;4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:1. dział sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;2. dział sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;3. dział sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%. - art. 120 ust. 11 ustawy Zgodnie z ust. 14 podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się ust. 10 i 11. W przypadku niespełnienia, którejkolwiek z ww. przesłanek, Strona nie może dokonać opodatkowania dostawy dzieła sztuki na zasadzie marży.
Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy. W przypadku uwzględnienia przez podatnika tej interpretacji ma zastosowanie art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa.
