POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/384/259/2005/AS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. 1473/WV/443/384/259/2005/AS, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 października 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu ) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego w sprawie art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


I. Stan faktycznySpółka X zamierza świadczyć usługi serwisu (naprawy maszyn i urządzeń) na rzecz podmiotów z Unii Europejskiej. W tym celu ma otrzymywać że magazynu konsygnacyjnego znajdującego się na terenie Polski części zamienne. Magazyn ten jest własnością Spółki mającej siedzibę w Belgii. W momencie otrzymywania przez Spółkę X części zamiennych, są one już własnością podmiotu Spółki z siedzibą w Belgii, będącą właścicielem magazynu konsygnacyjnego. Właściciel sprzedaje części zamienne potrzebne do naprawy urządzeń niniejszych i z tego tytułu wystawia fakturę na zleceniodawcę usług w Unii Europejskiej. Nabywcą niniejszych części zamiennych jest zarazem zleceniodawca usługi serwisu. Faktura za usługi serwisu jest wystawiana oddzielnie przez Xna zleceniodawcę z Unii Europejskiej. Magazyn konsygnacyjny, z którego otrzymywane są części zamienne nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Obsługą ww. magazynu zajmuje się Spółka X, która obciąża właściciela magazynu kosztami z tego tytułu.

II. Treść pytaniaWobec powyższego nasuwa się pytanie, jakie konsekwencje w zakresie podatku od towarów i usług wywołuje opisana wyżej transakcja?

III. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznegoZgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm.) - zwana również ustawą o VAT -miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania. Od tej zasady istnieją jednak liczne wyjątki wynikające z zapisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d w/cyt. ustawy. W myśl cyt. artykułu, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.Zastrzeżenie, o którym wyżej mowa dotyczy m. in. sytuacji, gdy podatnik świadcząc dla usługi na ruchomym majątku rzeczowym, otrzymał od nabywcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane. Wtedy miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.Co zaś tyczy się działalności magazynu konsygnacyjnego, obsługiwanego przez Spółkę X, należy stwierdzić, iż nie jest on podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 w związku z ust. 1 pkt 1 cyt. artykułu ustawy o VAT podatnikami są jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, pod warunkiem jednak, że nabywcą nie jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna nie będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju. W analizowanym stanie faktycznym ww. warunki nie zostały jednak spełnione - przedmiotowy magazyn nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, ponieważ jednostka ta nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2 cyt. artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, a także nie posiada siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności nas terenie kraju.Wobec powyższego Spółka X świadczy jedynie usługi serwisu, które przy wypełnieniu ww. warunków, są opodatkowane u nabywcy usługi. Spółka X nie nabywa części zamiennych, które są jej powierzone, a jedynie świadczy usługi na rzeczach ruchomych będących własnością zleceniodawcy usługi. Części zamienne potrzebne o naprawy urządzeń pochodzą z magazynu konsygnacyjnego, który z uwagi na zapis art. 17 ust. 1 pkt 5 w zw. z ust. 1 pkt 1 cyt. artykułu ustawy o VAT nie jest podatnikiem podatku VAT i tym samym nie ciąży na nim obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym w art. 11 ust 1 ustawy o VAT.Przedstawione powyżej stanowisko potwierdził również Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w interpretacji z dnia 28 czerwca 2004 roku (PSUS/OPPII/443/79/2004/JKD). Podobne interpretacje VI Dyrektywy potwierdzają Urzędy Podatkowe Królestwa Szwecji. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (części zamiennych) powstanie u ich nabywcy - podmiotu, który je kupił i zlecił dokonania naprawy maszyn i urządzeń. Natomiast u sprzedawcy części zamiennych -właściciela magazynu konsygnacyjnego mającego siedzibę w Belgii - powstanie wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów przy stawce zerowej.

IV.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza świadczyć usługi serwisu (naprawy maszyn i urządzeń) na rzecz podmiotów z Unii Europejskiej. W tym celu ma otrzymywać z magazynu konsygnacyjnego znajdującego się na terenie Polski części zamienne. Magazyn ten jest własnością Spółki mającej siedzibę w Belgii. W momencie otrzymywania przez Spółkę X części zamiennych, są one już własnością podmiotu Spółki z siedzibą w Belgii, będącą właścicielem magazynu konsygnacyjnego. Właściciel sprzedaje części zamienne potrzebne do naprawy urządzeń niniejszych i z tego tytułu wystawia fakturę na zleceniodawcę usług w Unii Europejskiej. Nabywcą niniejszych części zamiennych jest zarazem zleceniodawca usługi serwisu. Faktura za usługi serwisu jest wystawiana oddzielnie przez X na zleceniodawcę z Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2 - 6 i art. 28. Od powyższej zasady istnieje szereg wyjątków spowodowanych specyfiką poszczególnych usług.

I tak zgodnie z treścią art. 28 ust. 7 w/w ustawy o podatku od towarów, w przypadku usług o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d - na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art.15 ustawy o VAT, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Wobec powyższego w przypadku świadczenia usług serwisu, wykonywanch na zlecenie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej przez polskiego podatnika, miejscem świadczenia usługi będzie kraj Unii Europejskiej, pod warunkiem, że nabywca usługi (podatnik kraju UE) poda polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę numer pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej oraz, że towary zostaną wywiezione z terytorium Polski niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług serwisowych. Istotne jest czy usługobiorca usługi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w którymkolwiek państwie członkowskim i czy podał swój numer identyfikacji podatkowej- NIP. W takim przypadku obowiązanym do opodatkowania transakcji będzie podmiot z kraju Unii Europejskiej (nabywca usługi) zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym kraju.

Dodatkowym obowiązkiem Podatnika, w przypadku świadczenia przedmiotowych usług jest - zgodnie z art. 109 ust.9 ustawy o VAT - prowadzenie ewidencji otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika.

Nadmienić należy, że powołane przez Wnioskodawcę stanowisko Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w interpretacji z dnia 28 czerwca 2004 roku (PSUS/OPPII/443/79/2004/JKD) nie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej sprawie.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu