POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/375/224/2005/AG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.01.2006, sygn. 1473/WV/443/375/224/2005/AG, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.10.2005r (data wpływu do tut. urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 19 ust. 4, art. 86 ust. 10 pkt 1, art.106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 9 ust. 1 pkt 3, § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz.798)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
1.Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży opakowań z tektury falistej. Do produkcji wykorzystywany jest m.in. papier dostarczany przez niemieckiego kontrahenta spółkę Y. Y Jest spółką prawa niemieckiego, zarejestrowana jednocześnie jako podatnik VAT w Polsce.
2.Dostawy papieru na potrzeby produkcji Spółki prowadzone są w oparciu o magazyn just-in-time w Pruszkowie. Y wynajmuje od Spółki magazyn, w którym składuje papier. Spółka zaopatruje się w składowany w ww. magazynie papier w ten sposób, iż jest on pobierany przez pracowników produkcji Spółki kilka razy dziennie w zależności od zapotrzebowania.
3.W oparciu o miesięczny raport pobrania papieru z magazynu, w ostatnim dniu każdego miesiąca Y wystawia na rzecz Spółki zbiorczą fakturę VAT za towary dostarczone w tym miesiącu.4.Spółka (upoważnioną osoba) odbiera- ww. fakturę w ostatnim dniu każdego miesiąca i rozlicza podatek naliczony z tej faktury w tym miesiącu kalendarzowym.

Pytanie podatnika:
Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości działania spółki i rozliczania podatku w warunkach znowelizowanych przepisów. Czy prawidłowy jest zaproponowany sposób rozliczeń?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:1.Zdaniem Spółki , mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż sprzedaż prowadzona przez Y jest sprzedażą o charakterze ciągłym, o której mowa w § 9 ust. l pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31 maja 2005r.).2.W myśl art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, jeżeli dostawa t owaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu , licząc od dnia wydania towaru. Jednocześnie zgodnie z § 13 powołanego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. l pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaż, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. Powyższe przepisy zdaniem Spółki upoważniają Y do wystawienia faktury VAT za sprzedaż w danym miesiącu w ostatnim dniu tego miesiąca a Spółkę jako nabywcę do odbioru tej faktury w ostatnim dniu miesiąca i uwzględnienia kwoty podatku określonej w fakturze VAT w rejestrze VAT w tego miesiąca.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Przepisy art.106 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54, poz.535 ze zm.)-zwana dalej "ustawą o VAT", zobowiązują podatników, o których mowa w art. 15, do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz.798)- zwane dalej "rozporządzeniem", ograniczono możliwość określania daty sprzedaży poprzez podawanie jedynie miesiąca i roku sprzedaży, do przypadków sprzedaży o charakterze ciągłym - nie definiując jednak tego pojęcia.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wobec braku legalnej definicji "ciągłości sprzedaży" w przepisach prawa podatkowego, pod pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym, w ujęciu przepisów § 9 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia, należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia.

Zobowiązanie to wytwarza taki stosunek prawny, który może choć nie musi być oznaczony terminem (dostawa, najem, dzierżawa, przechowanie, spółka, itp.). Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki bądź ciągłe, bądź okresowe. Tym samym sprzedaż o charakterze ciągłym, w ujęciu § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, obejmuje - wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia, np. umowa najmu, leasingu, przechowania, stałe usługi kurierskie, itp.

Charakter świadczonych dostaw należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie. W stosunku do niektórych kontrahentów sprzedaż może mieć więc charakter ciągły, zaś w odniesieniu do innych takiego charakteru nie posiadać. Tym samym, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz Wnioskodawcy, dla uznania, iż mamy do czynienia ze sprzedażą o charakterze ciągłym stosowne jest zawarcie z kontrahentem, od którego nabywane są towary, umowy na podstawie której zostanie przyjęty model dystrybucji towarów, przesądzający o uznaniu dokonywanych dostaw za sprzedaż o charakterze ciągłym. W przypadkach sprzedaży o charakterze ciągłym najczęściej wystawiane faktury obejmują rozliczenia za pewne okresy czasu, np. okresy miesięczne. W takich przypadkach można wystawiać faktury, w których datę sprzedaży oznacza się przez wskazanie miesiąca oraz roku sprzedaży. Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia fakturę wystawia się - co do zasady - nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - z zastrzeżeniem odmienności w przypadku otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty) oraz przypadków określonych w art. 19 ust. 10 i art. 13 pkt 1 - 5 i 7 - 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Unormowano jednoznacznie, że w przypadku gdy sprzedawca określi w fakturze sprzedaży jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży (ciągłej), fakturę dokumentującą tę sprzedaż - można wystawić do 7. dnia następnego miesiąca.
Jeżeli natomiast sprzedawca w fakturze określi dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę powinien wystawić w terminie 7 dni, od dnia określenia tej sprzedaży. W świetle powyższego, w ocenie tut. organu podatkowego, dostawy świadczone na rzecz Wnioskodawcy mają charakter dostaw ciągłych, jednakże tylko i wyłącznie w przypadkach gdy powtarzają się one wielokrotnie w ciągu każdego miesiąca. Otrzymywane przez Spółkę faktury mogą tym samym zawierać zbiorczą wartość sprzedanych towarów według obowiązujących stawek podatku od towarów i usług za okresy miesięczne. Do faktur VAT powinna być dołączona specyfikacja ilościowa, potwierdzająca wartość sprzedaży (wartość dostawy minus wartość zwrotów równa się sprzedaż).

Spółka jako nabywca towaru zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę dokumentujaca nabycie towarów, jeżeli nie dokonano obniżenia kwoty podatku należnego w teminie określonym powyżej, można obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu