
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 - 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.06.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii podatku od towarów i usług podziela stanowisko zawarte we wniosku.
W dniu 20.06.2006 r. wpłynęło do tut. organu pismo z dnia 13.06.2006 r. dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W powyższym piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny:
Jako dealer samochodowy Spółka kupuje od importera samochody w celu dalszej odsprzedaży. Część samochodów jest okresowo używana jako samochody demonstracyjne.
Samochody demonstracyjne są rejestrowane w wydziale komunikacyjnym dopuszczającym pojazdy do ruchu drogowego, ponadto są objęte pakietem ubezpieczeń, oraz ponoszone są koszty eksploatacji np. paliwo, płyny, oleje. Samochody demonstracyjne służą klientom do jazd próbnych w celu poznania możliwości technicznych pojazdu, dokładniejszego zapoznania się z oferowanymi modelami, jest to forma prezentacji i ekspozycji towaru handlowego oraz jednocześnie zachęty do kupna.
Po okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy samochody demonstracyjne są odsprzedawane klientom salonu.
Głównym celem i założeniem zakupu samochodu demonstracyjnego jest jego odsprzedaż, która następuje przed upływem 12 miesięcy od daty nabycia. Zakup paliwa do tego samochodu służy wyłącznie klientom, którzy przeprowadzają jazdy próbne. Bez takich jazd próbnych dealer może stracić potencjalnych klientów, którzy nie zdecydują się na zakup samochodu, często o wysokiej wartości.
Zgodnie z otrzymaną urzędową interpretacją z dnia 12.07.2005 r. Nr IX-005/240/Z/K/05 ( nr w systemie 1014 POS 207 221 233) samochody demonstracyjne kwalifikowane są jako towar handlowy. Podatek naliczony z tytułu nabycia samochodu jest odliczany w pełnej wysokości, a podatek należny z tytułu sprzedaży odprowadzany jest w wysokości 22 %.
W związku z powyższym podatnik składa zapytanie:
Czy dealer samochodowy ma prawo do odliczania, w pełnej wysokości, kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodu osobowego będącego, jako samochód demonstracyjny, towarem handlowym?
W przedmiotowej sprawie podatnik przedstawia następujące stanowisko:
Zdaniem Spółki reguła zawarta w art. 86 ust. 4 pkt 7a odnosi się również do zakupu paliwa do aut demonstracyjnych , koszt zakupu paliwa jest bowiem ściśle związany z towarem handlowym, poniesiony jest wyłącznie w celu sprzedaży samochodu i takiego przypadku nie dotyczy zakaz odliczania podatku od paliwa.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanowiska w sprawie, a także w oparciu o obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Natomiast art. 88 ust. 1 pkt. 3 w/w ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje sie do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. W myśl art. 86 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwot podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, nie więcej jednak niż 6.000,00 zł.
Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z regulacją zawartą w art. 86 ust. 4 pkt 7 w/w ustawy, zasady związane z ograniczeniem kwoty podatku naliczonego nie dotyczą między innymi przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) .
Treść art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a stanowiąca , iż przepis ust. 3 nie dotyczy przypadków , gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odsprzedaż tych samochodów ( pojazdów ), wskazuje że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczania podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych miedzy innymi w art. 86 ust. 4 pkt. 7, według ogólnych zasad.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zajmuje się sprzedażą samochodów, z których cześć przeznaczona jest jako samochody demonstracyjne oraz testowe do których kupowane jest paliwo w celu wykonywania jazd z klientami. Samochody te są zaewidencjonowane jako towar handlowy oraz po pewnym czasie eksploatowania jako samochody testowe i demonstracyjne są sprzedawane klientom.
Tak więc w opisanej sytuacji należy stwierdzić, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania, w przypadku odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliwa do samochodów demonstracyjnych i testowych, traktowanych przez podatnika jako towar handlowy, sprzedawanych po pewnym czasie eksploatacji klientom.
Zatem należy uznać stanowisko Spółki zawarte we wniosku - za prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Ponadto, zgodnie z art. 14 b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
