- Interpretacja - III-2/443-89/06/EJ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2006, sygn. III-2/443-89/06/EJ, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 1 i ust. 6, art. 43 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku w odniesieniu do uznania za niepodlegające opodatkowaniu środki uzyskane ze sprzedaży używanych przyrządów pomiarowych.

W dniu 21.03.2006 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Podatnika z dnia 17.03.2006 r. o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

Stan faktyczny:

Ze złożonego wniosku wynika, że "XXXX jest jednostką budżetową realizującą zadania określone w ustawie Prawo o miarach - z dnia 11.05.2001 r. (Dz. U. Nr 63, poz. 636; Dz. U. z 2004 r. Nr 243 ze zm.). W związku z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług czynności związane z art. 24 ustawy Prawo o miarach - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast czynności wykonywane zgodnie z art. 25 ustawy Prawo o miarach podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (w wysokości 22%), ponieważ wykonywanie ich jest poprzedzone podpisaniem umów cywilnoprawnych."

Podatnik zwraca się z następującym pytaniem:

"Czy powołując się na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a także na art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - można środki uzyskane ze sprzedaży części zlikwidowanych przyrządów pomiarowych (służących wcześniej do wykonywania czynności związanych z art. 24 ustawy Prawo o miarach) zewidencjonować jako dochody nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Podatnika:

Podatnik w złożonym wniosku stwierdza, iż "zlikwidowane przyrządy były zakupione w latach 1970-1998 a przy ich zakupie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyrządy służyły do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego też, środki otrzymane z punktu skupu złomu były wykazywane w rejestrze sprzedaży jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w całości przekazane do Skarbu Państwa."

Podatnik zajmuje stanowisko, że prawidłowo ujmuje w rejestrze sprzedaży w pozycji "niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług" - sumy pieniężne otrzymane z punktów skupu złomu.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy: art. 15 ust.1 i ust. 6, art. 43 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. , zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem ust. 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary (tj. towary inne niż budynki i budowle lub ich części), z wyjątkiem gruntów, których okres użytkowania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż przedmiotem złożonego w dniu 21.03.2006 r. przez XXXX wniosku nie jest zagadnienie dotyczące interpretacji przepisu art. 15 ust. 6 ustawy. Podatnik powołując się na przepis art. 15 ust. 6 ustawy stwierdza, iż "czynności związane z art. 24 ustawy Prawo o miarach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT." Ponadto Podatnik wyjaśnia, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie przyrządów oraz służyły one do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższego wynika więc, iż XXX nie jest podatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywania czynności o których mowa w art. 24 ustawy Prawo o miarach. Strona dokonuje sprzedaży przyrządów, które zostały zakupione w latach 1970-1998, a więc okres ich użytkowania przez XXXX wynosi ponad pół roku, a przy ich zakupie nie przysługiwało, zdaniem Strony, prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie przyrządy te były wykorzystywane do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym - zdaniem Podatnika - sprzedaż tych przyrządów także nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu podatkowego stanowisko Podatnika należy uznać za nieprawidłowe z następujących przyczyn:

1) na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy spod działania ustawy zostały wyłączone zadania realizowane przez organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nałożone na te organy odrębnymi przepisami prawa; inne czynności wykonywane przez organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie zostały wyłączone spod działania ustawy; w związku z powyższym należy uznać, iż dostawa używanych przyrządów pomiarowych jako nie wyłączona spod działania ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2) na podstawie art. 6 ustawy jej przepisów nie stosuje się do tych czynności, które zostały wymienione w tym przepisie; wśród czynności wymienionych w art. 6 ustawy nie zostały wymienione czynności polegające na dostawie towarów używanych, tj. w analizowanym przypadku dostawie używanych przyrządów pomiarowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż czynność sprzedaży przyrządów pomiarowych podlega przepisom ustawy, jednak ze względu na fakt, iż ich okres użytkowania wynosi ponad pół roku i Podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych przyrządów spełniają one definicję towaru używanego zawartą w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. W związku z powyższym dostawa tych przyrządów podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w przedmiotowym wniosku Podatnik powołując się na właściwą podstawę prawną, tj. przepis art. 43 ust. 2 ustawy zajął błędne stanowisko, iż środki otrzymane z punktu skupu złomu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko Podatnika zaprezentowane w złożonym wniosku z dnia 17 marca 2006 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 17.03.2006 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Interpretacja ta wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście