Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j... - Interpretacja - I US-II/443/7/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2006, sygn. I US-II/443/7/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) art. 113 ust. 1, ust. 13 pkt 2 oraz ust. 14 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95 poz. 798 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.01.2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) art. 113 ust. 1, ust. 13 pkt 2 oraz ust. 14 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95 poz. 798 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.01.2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnieniem podmiotowym z podatku VAT objęci są podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.Jednocześnie na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, opisanego zwolnienia podmiotowego z podatku VAT nie stosuje się do (...) podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Dodatkowo ustawodawca w art. 113 ust. 14 pkt 2 udzielił Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych delegacji dla określenia w drodze rozporządzenia listy towarów i usług o których mowa powyżej, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.Przepisem § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95 poz. 798), określona została lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiąca załącznik do rozporządzenia.Załącznik ten w poz. 37 (bez podania symbolu PKWiU) wymienia rzeczoznawstwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.Wobec braku określenia przez ustawodawcę na podstawie klasyfikacji statystycznych zakresu pojęciowego usługi rzeczoznawstwa, tut. organ dokonując interpretacji w przedmiotowej sprawie posłużył się definicją rzeczoznawcy i rzeczoznawstwa zawartąw Słowniku Języka Polskiego (pod red. Mieczysława Szymczaka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, ISBN 83-01-14125-5). Definicja ta przedstawia się następująco:

rzeczoznawca m odm. jak ż II, DCMs. ~cy; lm M. ~cy, DB. ~ców Ťspecjalista powoływany do wydawania orzeczenia lub opinii w sprawach spornych, wchodzącychw zakres jego kwalifikacji zawodowych; biegły, ekspertť Rzeczoznawca sądowy.Doświadczony rzeczoznawca.Komisja, zespół rzeczoznawców

rzeczoznawstwo n III, Ms. ~wie, blm Ťfunkcja, zajęcie rzeczoznawcy; biegłość w ocenianiu czegoś, w wydawaniu orzeczeń w sprawach spornych, wynikająca z dobrej znajomości przedmiotuť Rzeczoznawstwo w dziedzinie motoryzacji

W świetle przytoczonej wyżej definicji, usługi tłumacza przysięgłego uznać należy za usługi rzeczoznawstwa wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. tylko w sytuacji, gdy dotyczyć będą wydania opinii, oceny materiału uprzednio przetłumaczonego (np. oceny na zlecenie sądu czy dany materiał został przetłumaczony rzetelnie, poprawnie). Świadczący takie usługi nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.Usługi samego tłumaczenia materiału z języka obcego dokonane przez tłumacza przysięgłego, zdaniem tut. organu, nie są usługami rzeczoznawstwa, a świadczący je podatnik może skorzystać na ogólnych zasadach ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r.Mając powyższe na uwadze tut. organ postanowił jak w sentencji.

Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w dniu wystąpienia z wnioskiem o interpretację, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie