Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.; Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Iz... - Interpretacja - PP2/4407-005-4/06

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2006, sygn. PP2/4407-005-4/06, Izba Skarbowa w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.; Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 22.12.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 13.32.2005 r., znak: USIV/HI/443-82/2/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie, stawki podatku od towarów i usług właściwej dla robót związanych z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych, zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 45.33.20, związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, w sytuacji gdy przy wykonywaniu tych robót zostaną wykorzystane materiały budowlane zakupione przez Wnioskodawcę,

- odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia.

Pismem z dnia 12.09.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 18.10.2005 r., i z dnia 28.11.2005 r., Podatnik wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie o dokonanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budowy i montażu przydomowych instalacji oczyszczalni ścieków oraz budowy i montażu zbiorników bezodpływowych (szamba). Usługi te zaklasyfikował wg PKWiU do grupowania 45.33.20 - roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnycb. Dodał, że powstałe sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami i przyłączeniami do budynku należą do infrastruktury związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanymi w PKOB: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, PKOB 113: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Wnioskodawca przedmiotowe usługi wykonuje na rzecz podmiotów gospodarczych, a także osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, zarówno prowadzących będących w trakcie budowy jak i w istniejących już budynkach (zamiana istniejącego zbiornika szczelnego na przydomową oczyszczalnię ścieków). Wątpliwości Podatnika dotyczyły stawki podatku właściwej dla wykonywania ww. usług sprzedawanych osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej, a także stawki właściwej w przypadku gdy podczas wykonywania tych usług wykorzystane zostały materiały, które zakupiła Jego firma.
Wnioskodawca podniósł, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b, mając na uwadze atr. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 7% i dotyczy zarówno usług, jak i wykorzystanych materiałów, których zakupu dokonała firma podatnika.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie w postanowieniu z dnia 13.12.2005r., znak: USIV/III/443-82/2/05, wydanym w trybie art. 14a § ł i § 4 Ordynacji podatkowej, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

    W złożonym zażaleniu Pełnomocnik Strony wnosi o uchylenie postanowienia w całości, zmianę postanowienia i uznanie w części stanowiska Strony za prawidłowe oraz udzielenia odpowiedzi na zadane pytania. Wskazuje, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie jest sprzeczne ze stanem faktycznym i prawnym sprawy, gdyż organ I instancji uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony natomiast w uzasadnieniu postanowienia w części je potwierdził. Ponadto twierdzi, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi, czy wykonując roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych można stosować stawkę 7%, gdy podczas ich wykonywania zostaną wykorzystane materiały zakupione przez firmę Podatnika. Ponadto Pełnomocnik podkreśla, iż z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia wynika, że to klasyfikacje statystyczne decydują, czy mamy do czynienia z dostawą towarów, w skład których wchodzą materiały i urządzenia niezbędne do wykonania tej usługi.

    Zadaje zatem hipotetyczne pytania:
  • w jaki sposób klasyfikacja statystyczna zadecyduje, czy mamy doczynienia z dostawą towarów lub świadczeniem usług, a także
  • jakie przesłanki przesądzają o zakwalifikowaniu robót do świadczenia usług, a jakie do dostawy towarów.
    Podkreśla, że w praktyce prawie zawsze się zdarza, iż wartość wykonanych robót przewyższa wartość zamontowanych materiałów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie zważył, co następuje.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnychzwiązanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W myśl art. 146 ust. 2 ww. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ww. przepisie, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są natomiast (stosownie do art. 2 pkt 12 ww. ustawy) budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie natomiast do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 załącznika Nr 1 wymieniono natomiast budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130) takich jak:

  1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Symbol ?ex" przy klasyfikacji PKOB oznacza, iż obniżona 7% stawka podatku dotyczy tylko wymienionego wyrobu z danego grupowania.

Zgodnie z powyższym, według stawki 7% będą opodatkowane, roboty związane z montażem instalacji wodno - kanalizacyjnych, sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 45.33.20, związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, wykonywane w istniejących lub będących w trakcie budowy budynkach mieszkalnych rodzinnych stałego zamieszkania, sklasyfikowanych w PKOB 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wiel omieszkanie we, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 31 grudnia 2007 r.

W przypadku robót związanych z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych, należących do infrastruktury towarzyszącej budynkom sklasyfikowanym wg PKOB do grupowania 113: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynosi 22%.

Odpowiadając na wywody Pełnomocnika, iż organ I instancji nie udzielił odpowiedzi lub udzielił odpowiedzi wymijającej na pytanie:

?czy wykonując ww. roboty (usługi) może stosować stawkę podatku VAT 7% kiedy podczas ich wykonania zostaną wykorzystane (zużyte, zamontowane, zainstalowane) materiały, których zakupu dokonała Jego firma?"

Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że nie maja wpływu na stawkę podatkową stosowaną do wykonywanych robót budowlanych ww. okoliczności. Należy bowiem zauważyć, iż podstawrą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest co do zasady - zgodnie z art 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jeżeli zatem podatnik otrzymuje np. zlecenie na wykonanie jakiejś usługi i ponosi w związku z tym, w imieniu własnym, określone wydatki na zakup określonych usług czy towarów niezbędnych, czy związanych z wykonaniem zleconego mu świadczenia, a następnie obciąża nimi zleceniodawcę - to w efekcie są to koszty jakie ponosi w związku z wykonaniem usługi, które wchodzą do podstawy opodatkowania, o której mowa powyżej.

Odnosząc się do zapytania przedstawionego w zażaleniu, a dotyczącego sytuacji hipotetycznej, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż w myśl art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości organy podatkowe na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Należy zatem stwierdzić, iż organ podatkowy ma jedynie obowiązek udzielenia odpowiedzi w indywidualnej sprawie podatnika, czyli w sprawie dotyczącej konkretnych obowiązków i konkretnej sytuacji przypisanej temu podmiotowi, w stosunku do której istnieje możliwość prowadzenia postępowania podatkowego.

Mając na uwadze wszystkie aspekty przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie orzekł jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania administracyjnego.

Na niniejszą decyzję Stronie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Olsztynie