
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 07.12.2005r. (wpływ do tut. urzędu 16.12.2005r), uzupełnionego pismem z dnia 27.02.2006r (wpływ 27.02.2006r) oraz pismem z dnia 06.03.2006r (wpływ do tut. urzędu 07.03.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 07.12.2005 za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Dnia 16.12.2005r wpłynął do tut. urzędu wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiocie wysokości stawki VAT dot. usługi założenia systemu automatycznego zamykania bramy na teren nieruchomości. Podatnik przedstawia następujący stan faktyczny.Wnioskodawca świadczy usługi m. in. w zakresie dostawy z montażem systemów alarmowych. Na zlecenie spółdzielni budującej osiedle domków jednorodzinnych podjął się zainstalowania systemu automatycznego otwierania i zamykania bramy wjazdowej na teren osiedla. Ogrodzenie osiedla jest traktowane jako integralna część obiektu budowlanego. Budowane domki są budynkami mieszkalnymi i są zlokalizowane na wydzielonym terenie ogrodzonym ze względu bezpieczeństwa. Ogrodzenie stanowi część integralną obiektu budowlanego. Ponadto w piśmie z dnia 06.03.2006r Podatnik stwierdził, iż automatyka do bram montowana na terenie nieruchomości jest ujęta w projekcie technicznym i stanowi część inwestycji. Zdaniem Strony w/w usługa winna być opodatkowana stawką 7 %. Prezentowane stanowisko Podatnik uzasadnia brzmieniem poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Organ podatkowy stwierdza, iż w/w stanowisko jest nieprawidłowe ze względu na poniższe:Zgodnie z art 41 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 od ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust 12 i art 114 ust 1. Pod poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy jako opodatkowane stawką 7 % wymieniono dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego. Jednakże zgodnie z art 176 pkt 4 ustawy o podatku od towarów w/w przepis wchodzi w życie od dnia 01.01.2008r a Podatnik będzie mieć możliwość jego zastosowania tylko w przypadku spełnienia warunków, określonych dla budownictwa społecznego na podstawie odrębnych przepisów ( art 41 ust 12 w/w ustawy z dnia 11.04.2004r). W związku z powyższym, w obecnie obowiązującym stanie prawnym zastosowanie stawki 7 % na podstawie w/w przepisu jest nieprawidłowe. Natomiast organ podatkowy stwierdza, iż w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przepis ten dotyczy całości budownictwa a nie tylko budownictwa społecznego. Artykuł 146 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług stanowi, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w w/cyt. ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w myśl art 146 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się :a) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnychb) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,c) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. A zatem obecnie uprawnienie do zastosowania stawki 7% przysługuje podatnikowi wykonującemu roboty ujęte w projekcie technicznym inwestycji, którego zasadniczym elementem jest budynek mieszkalny, co zgodne jest z brzmieniem w/cyt. art 146 ust 1 pkt 2 a i ust 2 obowiązującym do 31.12.2007r. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
