POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-14-1-GK/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2006, sygn. PP/443-14-1-GK/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie złożonym w tut. Urzędzie dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktury dokumentującej zakup usług obcych związanych ze sprzedażą premiową, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem złożonym w tut. Urzędzie dnia 22 lutego 2006 r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wyspecjalizowanych materiałów budowlanych. W celu wsparcia sprzedaży Spółka przygotowuje akcje sprzedaży premiowej i konkursy skierowane do finalnych nabywców produkowanych przez Spółkę wyrobów i sprzedawców zaangażowanych bezpośrednio w proces sprzedaży na różnych etapach dystrybucji. W organizowanych akcjach sprzedaży premiowej warunkiem wydania premii ? nagrody jest nabycie określonej ilości oferowanych przez Spółkę produktów. Nagrody mają charakter pieniężny i rzeczowy. Do wzięcia udziału w akcji sprzedaży premiowej Spółka zachęca poprzez środki masowego przekazu. Spółka zleci organizację akcji wyspecjalizowanemu podmiotowi, do zadań którego należeć będzie opracowanie koncepcji i regulaminu akcji, zakup nagród i materiałów potrzebnych do przeprowadzenia akcji, dystrybucja nagród, przyjmowanie zgłoszeń itp. Spółka otrzyma od wykonawcy usługi fakturę opiewającą na wartość kompleksowej usługi w podziale na poszczególne etapy, ale bez obciążenia za poszczególne zakupy, co powoduje, iż Spółka nie będzie właścicielem poszczególnych nagród.

Spółka zadała następujące pytanie:

Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury dokumentującej wykonanie ww. usługi, bez konieczności obciążenia się przez Spółkę podatkiem VAT należnym z tytułu przekazania przedmiotowych nagród?

Spółka przedstawia następujące stanowisko:

?Uważamy, że zlecenie wyspecjalizowanej firmie kompleksowej usługi organizacji sprzedaży premiowej pozwoli na odliczenie naliczonego podatku V A T z faktury za wykonana kompleksowa obsługę (świadczoną jako szereg usług) na zasadach ogólnych, bez obowiązku obciążenia się przez nas podatkiem V A T należnym z tytułu przekazania nagród rzeczowych. Wyspecjalizowana firma opracowuje koncepcje akcji promocyjnych, regulaminy i inne działania przygotowawcze, do niej należeć będzie obsługa promocji (w tym wybór, zakup, konfekcjonowanie i dystrybucja nagród), przyjmowanie i obsługa zgłoszeń oraz bazy danych uczestników, a także inne działania związane z akcją.Jak już wspomnieliśmy, faktury opiewać będą na wartość kompleksowej usługi (w podziale na poszczególne etapy, ale bez obciążania za poszczególne zakupy, więc nasza firma nie byłaby właścicielem przekazywanych nagród). Uważamy, że naszej Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku V AT naliczonego z faktur dokumentujących taką usługę marketingową. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dla stwierdzenia, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług konieczne jest ustalenie związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a osiąganiem przez niego obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Wcześniej wykazaliśmy, że taki związek istnieje. Opisane we wniosku usługi reklamowe (marketingowe) zakupione od wyspecjalizowanych agencji reklamowych, a mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów należy - naszym zdaniem - uznać za wykorzystywane do czynności opodatkowanych (sprzedaży towarów opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). A zatem, sądzimy, że przysługuje nam prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez naszą Spółkę od wyspecjalizowanej firmy w związku z przeprowadzaniem promocji produktów naszej Spółki - oczywiście z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.?

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego przepisu wynika, iż co do zasady opodatkowaniu VAT podlegają jedynie czynności w nim wymienione w przypadku ich odpłatnego wykonania (świadczenia). Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki zawarte m.in. w art. 7 ust. 2 ustawy, który stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca zrównał nieodpłatne przekazanie towarów w przypadkach wymienionych w powołanym art. 7 ust. 2 ustawy z odpłatną ich dostawą. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, bowiem przekazywane towary nie należą do Spółki, lecz będą przekazywane przez wykonawcę usługi, któremu powierzono organizację akcji sprzedaży premiowej.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż akcja marketingowa ma na celu zwiększenie obrotów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a więc istnieje związek pomiędzy zakupem kompleksowej usługi z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z przedmiotowej faktury na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy