POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 443/1/146/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. PP 443/1/146/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla usługi wykonywanej na budynku mieszczącym się w PKOB 1130 polegającej na modernizacji pomieszczeń hotelu garnizonowego dla potrzeb internatu garnizonowego, zlokalizowanego poza terenem koszar jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik jest uczestnikiem przetargu na wykonanie modernizacji w budynku zaklasyfikowanym do PKOB 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania. Z pisma wynika, że użyte pojęcie modernizacja dotyczy robót budowlanych. Jak wyjaśnia Wnioskodawca prace będą dotyczyły modernizacji pomieszczeń hotelu garnizonowego dla potrzeb internatu garnizonowego przeznaczonego na tymczasowe zakwaterowanie żołnierzy zawodowych. Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy budynek nie jest zlokalizowany na terenie koszar.

Zdaniem Podatnika prawidłową stawką VAT dla planowanych robót modernizacyjnych jest stawka 22%.

W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy o VAT).

Natomiast pojęcie "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu" dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług oznacza:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami
  2. jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Przez pojęcie to rozumie się: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosując stawkę 7% do robót budowlanych należy zwrócić uwagę na to, że wprawdzie w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT jest mowa o budynkach zbiorowego zamieszkania, lecz przed PKOB 113 umieszczono "ex" znaczy to, że regulacja "dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania". Przepis ma zastosowanie wyłącznie do konkretnych wymienionych w nim obiektów.

Obowiązujące od 15 lutego 2005 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 Nr 17 poz. 150) poszerzyło listę budynków zbiorowego zamieszkania, do których budowy, remontu i bieżącej konserwacji (także dostawy) ma zastosowanie stawka 7%. W załączniku Nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dodano poz. 20, w której jako usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wymieniono: budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Z opodatkowania preferencyjną 7 % stawką podatku od towarów i usług korzystają roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne dotyczące wyłącznie wymienionych w wyżej cytowanych przepisach obiektów. Jak już wspomniano "ex" przed PKOB 1130 oznacza, że regulacja nie dotyczy wszystkich obiektów budowlanych mieszczących się w tej klasie lecz tylko tych, które wymienia ustawa (wydane na podstawie delegacji w niej zawartej rozporządzenie Ministra Finansów). Przedmiotem zapytania Podatnika jest usługa modernizacji (będąca robotą budowlaną) wykonywana na budynku zaliczanym do budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB 1130). Opisując przedmiotowy obiekt Podatnik stwierdza, że nie jest on zlokalizowany na terenie koszar i wyjaśnia, że prace będą polegały na modernizacji hotelu garnizonowego dla potrzeb internatu garnizonowego. Określenia internat / hotel garnizonowy zostały zaczerpnięte z ustawy z dnia z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 41 poz. 398, ze zm.). Artykuł 1a definiujący pojęcia użyte w tym akcie prawnym w pkt 7 stanowi, że przez pojęcie internatu - należy rozumieć budynek lub zespół pomieszczeń mieszkalnych stanowiących organizacyjną całość, przeznaczoną na zakwaterowanie tymczasowe. Natomiast art. 54 tej ustawy stanowi, że hotele garnizonowe są przeznaczone na krótkotrwałe zakwaterowanie tymczasowe żołnierzy zawodowych i pracowników wojska, związane z czasowym wykonywaniem obowiązków służbowych w danej miejscowości lub pobytem tych żołnierzy lub pracowników w danej miejscowości z innego powodu, jak również na zakwaterowanie czasowe innych osób. Wprawdzie na liście budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB 1130), w stosunku do których stosuje się stawkę 7%, zawartej w przywołanym rozporządzeniu Ministra Finansów mówi się o internatach, lecz są to internaty i bursy szkolne. Z opisu stanu faktycznego nie wnika aby przedmiotowy obiekt był internatem szkolnym.

Reasumując: przedmiotowy budynek internatu / hotelu garnizonowego nie został wymieniony ani w art. 2 ust. 12 ustawy o VAT ani w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów, co oznacza, że zarówno do budowy, jak i do robót remontowych / konserwacyjnych wykonywanych w tym budynku, ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 22%, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Przypomina się, że prawidłowe zakwalifikowanie świadczonej usługi lub określonego wyrobu do właściwego grupowania PKWiU, a także PKOB, jest obowiązkiem Podatnika.

Zarządzeniem Nr 5 z dnia 05.11.2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od dnia 01.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 97-176 Łódź, ul. Suwalska 29.

Organy podatkowe nie wydają opinii w tym zakresie, a jedynie w drodze podejmowania czynności kontrolnych lub postępowań podatkowych poddają ocenie i ewentualnie weryfikacji prawidłowość zastosowanych stawek podatkowych w odniesieniu do faktycznego charakteru świadczonych usług lub towarów, przy czym same zasięgają pomocy prawnej w organach statystycznych.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej

Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście