Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. N... - Interpretacja - L.IS.II/2-4430/361/05

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2006, sygn. L.IS.II/2-4430/361/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1, ust. 3, ust. 5 pkt 1, ust. 6, art. 106 ust. 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 12.10.2005 r., znak: II US-II-443/66/2005 oraz uznaje stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5.08.2005 r.:

- za prawidłowe w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów,

- za nieprawidłowe w zakresie udokumentowania tej czynności.

Wnioskiem z dnia 5.08.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 13.09.2005 r., Spółka z o.o. "T." zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o wyjaśnienie "wg jakich stawek należy opodatkować i jak udokumentować (...)" wykonywane przez Jednostkę, jak również przez podwykonawcę usługi transportu towarów na odcinku: Polska - Hiszpania, na zlecenie niemieckiego podatnika podatku VAT, który dla potrzeb tej usługi podał NIP francuski.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczona usługa jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, podlegającą opodatkowaniu - stosownie do przepisu art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - na terenie Francji. Dla udokumentowania tej czynności należy wystawić "zwykły rachunek".

Postanowieniem z dnia 12.10.2005 r., znak: II US-II-443/66/2005, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, § 4 Ordynacji podatkowej, przedstawione przez Stronę stanowisko w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów - uznał za prawidłowe; w kwestii dotyczącej udokumentowania tej usługi - uznał za nieprawidłowe. Rozstrzygnięcie to nie zostało zaskarżone, a w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:

W myśl postanowień art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika (...) ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie regulacji art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 28 ust. 1 ustawy). W art. 28 ust. 3 wskazano, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usłu-gę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby po-datku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy).

Odnosząc te przepisy do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 5.08.2005 r., w pkt 4, stwierdzić należy, iż wykonywane przez Spółkę usługi transportowe wypełniają definicję wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów. Ich rozpoczęcie i zakończenie ma bowiem miejsce na terenie dwóch różnych państw członkowskich (odpowiednio Polska i inny kraj Unii Europejskiej - Hiszpania). Miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi transportowej, zrealizowanej przez Spółkę na odcinku Polska - Hiszpania, na zlecenie niemieckiego kontrahenta, który dla potrzeb tej usługi podał NIP francuski, jest Francja - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28 ust. 3 ustawy. W tym zakresie stanowisko Strony, jak również stanowisko organu I instancji przedstawione w postanowieniu z dnia 12.10.2005 r., uznać należy za prawidłowe.

W kwestii dotyczącej udokumentowania przedmiotowej usługi, zastosowanie znajdzie przepis art. 106 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym przepis ust. 1 (dot. obowiązku wystawienia przez podatników faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży) stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Czynność opisana we wniosku winna zatem zostać udokumentowana fakturą VAT. W tym zakresie stanowisko Jednostki jest więc nieprawidłowe.

Jednocześnie odnosząc się do kwestii interpretacji przepisów w zakresie opodatkowania ww. czynności wykonywanej przez podwykonawcę stwierdzić należy, iż nie dotyczy ona indywidualnej sprawy Podatnika, lecz odrębnego podmiotu. Natomiast co do czynności wykonywanej przez inny podmiot na zlecenie Spółki (Wnioskodawcy), wskazać należy, iż stosownie do przepisu art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 6. Z treści art. 28 ust. 6 ustawy wynika, iż w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Izba Skarbowa w Rzeszowie