P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-269/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.02.2006, sygn. 1435/PP1/443-269/05/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 27.10.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 22.11.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.01.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 26.01.2006r.) oraz z dnia 21.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 27.10.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym pośredniczy on w sprzedaży towarów pomiędzy odbiorcą polskim a sprzedawcą z Ukrainy zarejestrowanym dla potrzeb działalności gospodarczej w Republice Czeskiej. Podatnik występuje jako strona otrzymująca prowizję od sprzedaży towaru. Nabywca usługi podał stronie swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Republiki Czeskiej.

Zdaniem Podatnika prowizja nie podlega opodatkowaniu w Polsce, natomiast powinna zostać opodatkowana w Czechach zgodnie z zapisami art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c oraz art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Według ogólnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005r.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.Zgodnie z ust. 6 art. 28 cyt. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Oznacza to, że w przypadku świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie, jeżeli usługobiorca podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany w innym kraju Wspólnoty, miejscem opodatkowania będzie kraj, który ten numer nadał. Jeżeli nabywcy przedmiotowych usług pośrednictwa został nadany NIP UE w Czechach to prowizja pobierana za świadczenie przedmiotowej usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów będzie podlegała opodatkowaniu w Czechach.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowa). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście