Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ... - Interpretacja - OG-005/41/2006/PP/443-16/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.05.2006, sygn. OG-005/41/2006/PP/443-16/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2006 r. złożonego przez Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 07.02.2006 r. (data wpływu 10.02.2006 r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Powyższy wniosek został na wezwanie tut. Urzędu uzupełniony w dniach: 15.03.2006 r. o własne stanowisko w przedmiotowej sprawie i oświadczenie, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani skarbowa albo postępowanie przed Sądem Administracyjnym oraz 11.04.2006 r. o klasyfikację świadczonych usług wydaną przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca pełni obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego polegające na: reprezentowaniu inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej; sprawdzaniu jakości wykonywanych robót i wbudowywanych wyrobów budowlanych, a w szczególności zapobieganiu zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie; sprawdzaniu i odbiorze robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających, uczestniczenie w próbach, odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazanie ich do użytkowania; potwierdzaniu faktycznie wykonanych robót oraz usunięciu wad, a także, na żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy.

Podatnik informuje dodatkowo, że wartość sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku tj. 2005r. nie przekroczyła u niego łącznie kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 Euro.

Z informacji Urzędu Statystycznego w Łodzi dołączonej do uzupełnionego wniosku wynika, że powyższe usługi, zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKW i U 74.20.60-00.00 "Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej".

W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem: czy świadcząc w/w usługi zobowiązany jest do opodatkowania działalności podatkiem od towarów i usług mimo spełnienia warunku zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie zawiera elementów, które wyłączałyby ją ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie jest ona bowiem usługą w zakresie doradztwa.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania wnioskodawcy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.

Jednocześnie w myśl postanowień art. 113 ust. 13 pkt 2 w/w ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zakres wyłączeń z możliwości skorzystania przez podatników ze zwolnienia podmiotowego został uściślony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art.113 ust. 14 wyżej cytowanej ustawy o VAT. Powyższe rozporządzenie określa w § 1 pkt 4 oraz w § 28 listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.

Do usług wymienionych w powyższym załączniku należą:1) usługi jubilerskie,2) rzeczoznawstwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, 3) usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych.

Ponieważ świadczone przez Podatnika usługi nie zostały wymienione w ustawie o VAT ani wyżej cytowanym rozporządzeniu Ministra Finansów jako czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia podmiotowe, Podatnik może skorzystać z tego zwolnienia.

Jednakże Naczelnik tut. Urzędu dodatkowo informuje, że zgodnie z przepisami art. 113 ust. 5 w/w ustawy o podatku VAT powyższe zwolnienie traci moc jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę 10.000 euro. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach postanowił jak w sentencji postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach