Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Miasto zamierza zbyć w drodze zamiany prawo własności nieruchomości niezabudowanej położonej p... - Interpretacja - PP/443-13/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2006, sygn. PP/443-13/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Miasto zamierza zbyć w drodze zamiany prawo własności nieruchomości niezabudowanej położonej przy ul. Z /dz. Nr 415/36 o pow. 1076 m#178;, o użytku Ł - łąka, kl. IV/. Wg rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków łąka jest użytkiem rolnym.

Przedmiotowa nieruchomość położona jest w obszarze, dla którego nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta K. przedmiotowa działka zlokalizowana jest w śladzie drogi głównej w strefie zainwestowania miejskiego o średniej i niskiej intensywności. W jej sąsiedztwie znajduje się osiedle mieszkaniowe domów jedno i wielorodzinnych.

Zgodnie z art. 43 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Przy czym ustawa nie precyzuje według jakich kryteriów winna być dokonana klasyfikacja ww. terenów.W kwestii ustalenia przeznaczenia terenu sięgnąć należy do zapisów ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 w/cyt. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Stąd też dla określenia charakteru terenów dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług decydujący winien być plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru.W myśl art. 4 ust. 2 w/cyt. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W przedmiotowej sprawie jak zostało opisane powyżej nie istnieje dla tej nieruchomości obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego jak również nie została dla niego wydana decyzja o warunkach zabudowy, co pozwalałoby na określenie charakteru tych nieruchomości. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta K. przedmiotowa działka zlokalizowana jest w śladzie drogi głównej w strefie zainwestowania miejskiego o średniej i niskiej intensywności, w jej sąsiedztwie znajduje się osiedle mieszkaniowe domów jedno i wielorodzinnych.

Ponadto Jednostka podała, że zapis "działka zlokalizowana jest w śladzie drogi głównej..." oznacza, że przez tę działkę przebiega istniejąca lub może przebiegać projektowana droga główna. "Studium..." jest aktem kierownictwa wewnętrznego i nie stanowi prawa miejscowego, niemniej jednak ustalenia studium są wytycznymi do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w których w sposób szczegółowy zostanie określone przeznaczenie danego terenu i uściślony przebieg projektowanej drogi. Pod pojęciem strefy zainwestowania miejskiego o średniej i niskiej intensywności ustalonej w ww. "Studium..." - rozumie się tereny przeznaczone do różnych form zabudowy o współczynniku intensywności:dla terenów mieszkaniowych 0,5 -1,5,dla terenów usługowych 0,4 - 1,1,dla terenów wytwórczych 0,2 - 0,9.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta K., przy transakcji zbycia działki nr 415/36 o użytku Ł - łąka kl. IV należy naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

A zatem zamiana gruntów co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie wyżej cytowanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 7 ust. 1 tejże ustawy, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z powyższego stanu prawnego wynika, iż grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje, iż ich zamiana jest zamianą towarów, czyli odpłatną dostawą towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.W celu prawidłowości określenia rodzaju i przeznaczenia terenów winno się posłużyć miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.).

Jednakże w analizowanym przypadku Jednostka nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość.Jednostka podała m. in., że przedmiotowa działka nr 415/36 o użytku Ł - łąka kl. IV, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta K. zlokalizowana jest w śladzie drogi głównej w strefie zainwestowania miejskiego o średniej i niskiej intensywności, w jej sąsiedztwie znajduje się osiedle mieszkaniowe domów jedno i wielorodzinnych. Jednostka m. in. podała, że pod pojęciem strefy zainwestowania miejskiego o średniej i niskiej intensywności ustalonej w ww. "Studium..." - rozumie się tereny przeznaczone do różnych form zabudowy.

W przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że przedmiotowa transakcja zbycia w formie zamiany przedmiotowej działki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 22%.Jednocześnie tut. organ nadmienia, że w analizowanym przypadku nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Jako tereny przeznaczone pod zabudowę należy uznać nie tylko tereny, które są ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren budowlany, ale należy brać pod uwagę "przeznaczenie danych terenów.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach