
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 15 marca 2006 r. uzupełnionego pisemnie w dniach 17 i 24 marca 2006 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący
- stanowisko jest p r a w i d ł o w e .
UZASADNIENIE
Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.
W dniu 15-03-2006 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego;
cyt.:" Urząd Miejski będący podatnikiem podatku od towarów i usług nie odzyskuje i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług."Żądanie uzyskania przedmiotowej interpretacji uzasadnione zostało chęcią złożenia wniosku cyt.: " o dofinansowanie projektu inwestycyjnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego i wnosimy w nim o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług".
Następnie w dniu17-03-2006 r. wpłyneło pismo w którym poinformowano, że cyt.:"Gmina planuje wykonanie inwestycji przy udziale środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego. Są to inwestycje własne gminy, które po ich zakończeniu nie podlegają dalszej odsprzedaży lecz stają się majątkiem Gminy i mimo że Gmina jest płatnikiem podatku VAT , nie ma możliwości odliczenia sobie podatku naliczonego , gdyż jest końcowym beneficjentem. Ponieważ wielkość środków przyznanych jako dofinasowanie tych inwestycji uzależniona jest od tego , czy podatek VAT zapłacony wykonawcy w/w inwestycji uznać należy jako koszt kwalifikowany czy też nie, niezbędne jest przedłożenie stosownej interpretacji właściwego Urzędu Skarbowego, o możliwości odliczenia sobie podatku zapłaconego gdyż niezbędna ona jest nam do dołączenia do wniosku o dofinasowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą realizowanego przy udziale środków pomocowych."
Na pisemne wezwnie do uzupełnienia opisu stanu faktycznego i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie w dniu 24-03-2006 r. wpłynął szczegółowy opis planowanego przedsięwzięcia uwzględniający wartość kosztorysową z podziałem na etapy (I etap I-XII.2006 r. , II etap II-X.2007 r.) i zadania oraz harmonogram realizacji projektu obejmujący:
I.Wykonanie oświetlenia Placu Konfederacji .II.Przebudowę chodników i placów na Placu Konfederacji III. Prace remontowo-konserwacyjne pomnika ku czci Konfederacji.IV. Remont fontanny.V. Zakup i zainstalowanie nowych urządzeń wyposażenia parkowego.
Nie odnosząc powyższego stanu faktycznego do regulacji prawnych zawartych w przepisach prawa podatkowego przedstawiono następujące stanowisko - cyt. " inwestycja jest niedochodowa, Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu jej realizacji, poprawi walory estetyczne miasta , z pożytkiem dla jego mieszkańców pod względem rekreacyjno-wypoczynkowym. Ewentualne imprezy kulturalno-rekreacyjne przeprowadzane na tym terenie nie będą związane z kosztami finasowymi ze strony mieszkanców."
Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:
1) art.15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) zwanej dalej " ustawą o podatku VAT" stanowiącego iż , nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 2) art.86 ust.1 wyżej cyt.ustawy o podatku VAT stanowiącego iż , w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.3) § 8 ust.1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalniający od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
4) art.7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) stanowiącego iż , zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, 4)lokalnego transportu zbiorowego, 5)ochrony zdrowia, 6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 7)gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8)edukacji publicznej, 9)(1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 11)targowisk i hal targowych, 12)zieleni gminnej i zadrzewień, 13)cmentarzy gminnych, 14)(2) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, 16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, 18)promocji gminy, 19)współpracy z organizacjami pozarządowymi, 20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
5) art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) zgodnie z którym, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od nabyć towarów i usług służących realizacji planowanego przedsięwzięcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego jest prawidłowe .
Polskie przepisy prawa podatkowego nie operują pojęciem "kosztów kwalifikowanych", należy posiłkować się przepisami prawa wspólnotowego i interpretacją tego pojęcia w Zasadzie nr 7 w załączniku do roporządzenia Komisji Europejskiej nr 1685/2000 (Dz.U. UE . L.00.193.39) cytowanej w piśmie Ministra Finansów Znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29 -07-2004 r. Zasada o której mowa wyżej mowi cyt.:" Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art.87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie .VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet , jeżeli status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady".
Wskazać również należy na leżący po stronie beneficjenta pomocy, obowiązek właściwej kwalifikacji kosztów, która to kwalfikacja powinna uwzgledniać wyżej cyt. unormowania, tj. status podatkowy beneficjenta; związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną bądź jedną i drugą.
Z opisu planowanego przez Państwa przedsięwzięcia wynika, że realizacja inwestycji mieści się w zadaniach własnych Gminy Urząd Miejski obsługujący organy samorządu terytorialnego nie może być w tym przypadku uznany za podatnika , wynika to z cyt. wyżej przepisu art.15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, gdyż nie wykona w związku z realizacją przedmiotowego programu, żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.Zasady dotyczące możliwości zaliczenia podatku VAT przez Państwa-Urząd Miejski do kosztów uzyskania przychodów w rozpatrywanym przypadku zastosowania nie znajdą z uwagi na podmiotowe zwolnienie podatnika, o którym mowa wyżej w art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodwym od osób prawnych.
Niniejsza interpretacja : -dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia., -nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.
