P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-22/06/KB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. 1472/RPP1/443-22/06/KB, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 14.10.2005r (uzupełnionym w dniu 17.11.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego


p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się importem akcesoriów komputerowych z dalekiego wschodu. Procedura zakupu polega na przeprowadzeniu zakupionego towaru przez urząd celny i dokonaniu należnych opłat celnych i VAT w agencji celnej. Ze względu na wysokie opłaty towarzyszące tej procedurze Spółka zamierza ustanowić na terenie Niemiec pełnomocnika, który będzie reprezentował Spółkę przed niemieckim urzędem celnym. Zdaniem Spółki niemieckie regulacje w zakresie podatku od wartości dodanej dopuszczają zwolnienie z podatku VAT podmioty mające siedzibę w innych państwach członkowskich, dokonujące importu na wspólny obszar celny deklarując towary w ich urzędach celnych. Z tytułu odprawy w niemieckim urzędzie celnym należne cło uiszczał będzie w imieniu Spółki ustanowiony pełnomocnik we właściwym miejscowo urzędzie celnym. Następnie po przeprowadzeniu odprawy celnej i uregulowaniu stosownych należności celnych towar zostanie wwieziony na teren RP do magazynu Spółki.

Zdaniem Podatnika sprowadzone do Polski według zaprezentowanej metody towary będą traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, mimo że Spółka nie będzie w posiadaniu typowej faktury nabycia wewnątrzwspólnotowego, wystawionej przez dostawcę z europejskiego obszaru celnego, legitymującego się aktywnym numerem identyfikacji podatkowej na obszarze wspólnego rynku. Dostawa ta będzie dokumentowana w księgach handlowych Spółki w następujący sposób:

-faktura źródłowa dokumentująca zakup towaru wystawiona przez kontrahenta pozaunijnego;

-dokumenty celne stwierdzające odprawę celną dokonaną w imieniu Spółki przez pełnomocnika działającego na terytorium Niemiec;

-dokumenty przewozowe potwierdzające fakt wwiezienia towaru na polski obszar celny.

Zdaniem Spółki obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT (wystawienie faktury wewnętrznej) powstanie w momencie wprowadzenia towaru do magazynu Spółki. W okresie pomiędzy sprowadzeniem towaru na polski obszar celny a jego sprzedażą nie będzie ciążył na Spółce obowiązek zgłaszania tego faktu w jakimkolwiek urzędzie polskiej administracji celno - podatkowej i konieczność obliczenia i uiszczenia podatku VAT. Dostawę taką Spółka wykaże w zgłoszeniu intrastat. W kwartalnej informacji Spółka wykaże te dostawy podając numer NIP pełnomocnika ustanowionego na terenie Niemiec.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 54, poz.535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

-z zastrzeżeniem art. 10;

2.dokonującym dostawy towarów jest podatnik, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Zatem rozszerzona definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje również przemieszczenie towarów należących do podatnika podatku od towarów i usług lub podatnika podatku od wartości dodanej, przez niego samego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska na terytorium RP. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy towary te zostały przez niego wytworzone, wydobyte lub nabyte w ramach prowadzonego przez podatnika przedsiębiorstwa, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia lub zaimportowane. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonywanego przez podatnika prawodawca postawił jednak warunek, że nabywane towary powinny służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.

W związku z powyższym należy zauważyć, że podatnik prawidłowo rozpoznał opisaną wyżej transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem określone w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 podlega opodatkowaniu według stawek właściwych dla nabytych towarów.

Stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT, gdy przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 - 12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT - UE, są zobowiązania składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, że nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w sprawie zgłoszenia INTRASTAT.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla hipotetycznego stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie