P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-443-149/05/EN/1

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. 1419/UPO-443-149/05/EN/1, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art.14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.),postanawiawydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego spółce z o.o. X, oceniając jej stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17.11.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 06.01.2006 r. (data wpływu do urzędu skarbowego: 09.01.2006 r.) o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Spółka jest agencją pracy tymczasowej. Zajmuje się wyszukiwaniem pracowników o zawodach żądanych przez firmy, które podpisują z nią umowę i następnie zatrudnia pracowników w swojej Spółce na czas określony w umowach agencyjnych zawartych ze zleceniodawcami. Firmy, które potrzebują pracowników w określonych zawodach na czas określony i nie chcą ich zatrudniać w swojej firmie, zlecają spółce czynności związane ze znalezieniem pracowników, zatrudnieniem ich w spółce na czas określony, zgodnie z wolą zleceniodawcy i oddelegowanie do pracy u zleceniodawcy. W miesiącu listopadzie Spółka otrzymała zlecenie od kontrahenta unijnego na zatrudnienie i oddelegowanie pracowników. Kontrahent posiada numer identyfikacji podatkowej na terenie Unii Europejskiej - Niemcy, a oddelegowani pracownicy będą wykonywać prace spawalnicze i monterskie (np. remont linii produkcyjnej w fabryce) na terenie Polski. Zgodnie z PKWiU numer usług dotyczących personelu to 74.50.

Przedmiot interpretacji. Czy od usługi (udostępnianie pracowników) wykonywanej na rzecz kontrahenta unijnego posiadającego stałą siedzibę poza granicami Polski, Spółka jest zobowiązana naliczyć i odprowadzić podatek VAT, czy też podatek będzie rozliczał kontrahent unijny w swoim kraju?

Stanowisko Wnioskodawcy. Spółka uważa, iż nie powinna naliczać i odprowadzać podatku od towarów i usług w Polsce, ponieważ uwzględniając zapis art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004 r. ze zm.), usługa wykonywana jest dla odbiorcy unijnego, który podał numer zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, posiada stałą siedzibę w Niemczech i tam powinien być opodatkowany.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1, art. 27 ust. 3 pkt 2, art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy j.w. w przypadku świadczenia usług niematerialnych wymienionych w ust. 4 tegoż artykułu na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie ich nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w tym wymienionych w punkcie 5, tj. usług dostarczania (oddelegowania) personelu. W przypadku świadczenia omawianych usług na rzecz kontrahenta ze Wspólnoty, opodatkowanie w miejscu siedziby, prowadzenia działalności lub zamieszkania usługobiorcy następuje jedynie wówczas, gdy nabywca posiada status podatnika z kraju innego niż usługodawca.

Tak więc w sytuacji, gdy spółka świadczy usługi agencyjne w dostarczaniu personelu na rzecz kontrahenta z kraju UE (Niemcy) mającego status podatnika - miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie ich nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku tych miejsc, stały adres lub miejsce zamieszkania. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż odbiorca unijny posiada stałą siedzibę w Niemczech. W takim przypadku usługi te, zgodnie z zasadą wyrażoną powyżej, nie stanowią dla Spółki czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju, lecz podatek będzie rozliczał nabywca usługi w Niemczech. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stwierdza, iż stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku jest prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Płocku