POSTANOWIENIE - Interpretacja - US 39/ZV/P/Pr/5/2006

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.01.2006, sygn. US 39/ZV/P/Pr/5/2006, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08. 1997r ? Ordynacja Podatkowa ( Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony


Naczelnik Urzędu Skarbowego
? uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego dokonywana jest sprzedaż ruchomości przez komornika sądowego w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym z wniosku wierzyciela.

Postawione pytanie sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii czy sprzedaż licytacyjna tych ruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy organ egzekucyjny stał się podatnikiem podatku VAT oraz czy organ egzekucyjny miał obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż licytacyjną ruchomości.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2002r nr 110 poz. 968 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W związku z powyższym prowadzona przez komornika sądowego sprzedaż licytacyjna środków trwałych, wyposażenia oraz towarów handlowych dłużnika, który był zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem za wyjątkiem towarów używanych spełniających kryteria o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających zastosowanie zwolnienia z podatku.

Zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od towarów i usług ( Dz. U. nr 95 poz.798) organy egzekucyjne, określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2002 r nr 110 poz.968 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17listopada 1964r ? Kodeks postępowania cywilnego ( Dz. U. nr 43 poz. 296 z późn. zm.) w przypadku sprzedaży towarów, wystawiają w imieniu dłużnika i na jego rachunek faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży tych towarów; kopię faktury otrzymuje dłużnik.

Według § 24 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia fakturę wystawia się, jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów.

Z pisma Strony wynika, iż dłużnik prowadzi działalność gospodarczą, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jednocześnie nie dysponował i nadal nie dysponuje żadnymi dokumentami potwierdzającymi, iż sprzedane w toku licytacji ruchomości stanowiły składniki majątkowe prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej. Ponadto, pomimo pisma komornika z dnia 16.09.2005r. dłużnik nie przekazał organowi egzekucyjnemu dokumentów, pozwalających określić charakter sprzedanych ruchomości, nie okazał dowodów zakupu ani zapisów w ewidencji zakupów VAT.

W związku z powyższym stanowisko Strony, iż nie zaistniał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów, organ egzekucyjny nie stał się podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie miał obowiązku wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż licytacyjną ruchomości należy uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer