P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-510a/05/LS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.01.2006, sygn. 1471/NTR1/443-510a/05/LS, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach prowadzonej działalności zakupuje materiały (za wyjątkiem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) z przeznaczeniem na reklamę i różnego rodzaju promocje. Materiały te są rozdawane potencjalnym klientom podczas akcji promocyjnych. Jednostkowa cena nabycia tych towarów przekracza 5 zł. Strona nie prowadzi przy tym ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż ww. nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Strony na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są zaś rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wręczane (przekazanie) klientom (potencjalnym klientom) wymienione we wniosku materiały reklamowe stanowią zatem towar we wskazanym wyżej rozumieniu.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny ? jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Na podstawie ust. 4 tego artykułu przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób oraz towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Wręczanie potencjalnym klientom materiałów (gadżetów) reklamowych stanowi, zgodnie z przedstawionym opisem, przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez Stronę działalnością (przedsiębiorstwem).
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego mając na uwadze zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz wykładnię funkcjonalną i systemową przepisów art. 7 ust. 1-3 ustawy, stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów, w tym również na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z wyjątkiem przekazania towarów enumeratywnie wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy. Jak jednak wynika z opisu, przepis ten, z uwagi na niespełnianie przesłanek z ust. 4 art. 7 ustawy nie ma w sprawie zastosowania.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie