Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 us... - Interpretacja - US.PP.443/88/1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.01.2006, sygn. US.PP.443/88/1/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia 27.10.2005 r. (data wpływu do US 7.11.2005 r.) uzupełnione pismami z dnia 8.12.2005 r. i z dnia 18.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług tj. w sprawie opodatkowania opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w wieczyste użytkowanie oraz opodatkowania odpłatnego zbycia budynków i urządzeń trwale związanych z tym gruntem w sytuacji, gdy przedmiotowe czynności zostały dokonane na podstawie decyzji administracyjnej - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po analizie stanowiska Gminy, która uważa, że opłaty roczne z tytułu oddania gruntu w wieczyste użytkowanie oraz odpłatne zbycie budynków i urządzeń nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stwierdza iż jest ono nieprawidłowe.

Gmina wnioskiem z dnia 27.10.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 8.12.2005 r. (do którego załączono decyzję Wójta Gminy z dnia 28.10.2005 r. i z dnia 18.01.2006 r. zwróciła się do Naczelnika tut. Urzędu z prośbą o udzielenie odpowiedzi na zapytania:

- czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają opłaty roczne pobierane z tytułu oddania gruntu w wieczyste użytkowanie oraz czy do ustalonych opłat rocznych należy doliczyć podatek VAT, czy jest już zawarty w pobieranych opłatach;

- czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne zbycie budynków i urządzeń trwale związanych z gruntem (o którym mowa powyżej)

przedstawiając następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 200 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.) Gmina ustanowiła prawo wieczystego użytkowania gruntu i w związku z tym ustaliła opłaty roczne (płatne z góry za dany rok do dnia 31 marca), oraz przekazała odpłatnie prawo własności budynków i urządzeń trwale związanych z tym gruntem Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej. Czynności o których mowa powyżej zostały dokonane decyzją Wójta Gminy z dnia 28.10.2005r (w piśmie uzupełniającym z dnia 18.01.2006r Gmina podała, iż ww. czynności nie były dokumentowane umową cywilnoprawną). Gmina w swoim wniosku nadmienia, iż zarówno grunt jak i budynki z urządzeniami przejęła w wyniku komunalizacji, w związku z czym nie wystąpił podatek naliczony do odliczenia.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Gmina prezentuje stanowisko, iż nie ma obowiązku opodatkowania zarówno opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu jak i odpłatnego zbycia budynków i urządzeń, ponieważ przedmiotowe czynności, które zostały dokonane wynikają z art. 200 ust. 1 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z powołanym artykułem (podaje Gmina) przekazanie budynków i urządzeń oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu następuje w formie decyzji (art. 200 ust. 1 pkt 2 cyt. pow. ustawy). Przytaczając brzmienie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) Gmina uważa, iż w związku z tym, że czynności przez nią wykonane nie mają charakteru umowy cywilnoprawnej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Po przeanalizowaniu ww. zagadnień tut. organ podatkowy nie podziela powyżej zaprezentowanego stanowisko Podatnika i wyjaśnia, co następuje:

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług; nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż stwierdzenie nabycia prawa wieczystego użytkowania gruntu nastąpiło w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez wójta gminy - w przedmiotowej decyzji ustalono również wysokość opłat rocznych ponoszonych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. Ustalone opłaty roczne są nierozerwalnie związane z nabyciem użytkowania wieczystego gruntu w drodze decyzji i wynikają z takiej decyzji. Również nabycie budynków i urządzeń zostało stwierdzone decyzją wójta gminy.

Podstawę wydania decyzji stanowił art. 200 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) - zgodnie z ust. 1 pkt 2 cyt. art. 200; nabycie prawa użytkowania wieczystego oraz własności stwierdza w drodze decyzji wojewoda - w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub wójt, burmistrz albo prezydent miasta - w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy.

Zdaniem tut. organu podatkowego przedmiotowe czynności korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje przepis § 8 ust. 1 pkt. 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na powyższe zapytanie w części podstawy opodatkowania opłat rocznych stało się bezprzedmiotowe.

Urząd Skarbowy w Krośnie