Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z ... - Interpretacja - PP1/443-102/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. PP1/443-102/05, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego w Elblągu, iż dodatkowa opłata roczna ustalona w związku z niedotrzymaniem przez użytkownika wieczystego terminów zabudowy nieruchomości określonych w umowie o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.



Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.

Prezydent Miasta Elbląg, jako organ administracji publicznej, ustala dodatkową opłatę roczną na podstawie art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy użytkownik wieczysty nie dotrzyma terminów zabudowy nieruchomości określonych w umowie o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego. Prezydent Miasta ustala w drodze decyzji dodatkową opłatę roczną, stanowiącą 10% wartości nieruchomości.

Przedmiot interpretacji.

Urząd Miejski w Elblągu zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu o interpretację przepisów prawa odnośnie dodatkowej opłaty rocznej i w związku z tym występuje z zapytaniem, czy przedmiotowa opłata podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też nie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Podatnika przedmiotowa opłata, aczkolwiek związana jest z wieczystym użytkowaniem, traktowanym w przepisach podatkowych jako usługa, to jednak opłata ta nie ma takiego charakteru. Nie jest bowiem wynagrodzeniem dla właściciela nieruchomości za korzystanie z niej, a stanowi sankcję za niedotrzymanie terminów. Skoro jest to sankcja i ustalana jest w drodze decyzji administracyjnej, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, powinna nie podlegać tej ustawie, bowiem nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.

W art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zdefiniowano pojęcie podatnika podatku VAT. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy postanowiono, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i art. 33 ust. 1 (w związku z art. lla ust. 3) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) prezydent miasta przy pomocy urzędu gminy wykonuje m. in. zadania gminy określone przepisami prawa. Zaś w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy zadania własne gminy obejmują m. in. sprawy gospodarki nieruchomościami. Z kolei zgodnie z art. 63 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) w przypadku niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości gruntowej mogą być ustalone dodatkowe opłaty roczne obciążające użytkownika wieczystego, niezależnie od opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Wysokość dodatkowej opłaty rocznej wynosi 10% wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień ustalenia opłaty za pierwszy rok, po bezskutecznym upływie terminu jej zagospodarowania, przy czym opłaty ustala właściwy organ w drodze decyzji.

Zatem ustalenie wysokości dodatkowej opłaty rocznej w drodze decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, obciążającej użytkownika wieczystego z tytułu niedotrzymania terminu zabudowy nieruchomości jest czynnością, o której mowa w cytowanym już art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd też czynność, której dotyczy zapytanie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący na dzień zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku z dnia 25.11.2005 r. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Elblągu