POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP1-443-13/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. PP1-443-13/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 09 marca 2005r. (data wpływu do organu podatkowego 10 marca 2005 r.), w zakresie zastosowania prawa podatkowego

postanawia uznać

za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie, z którym podatnikowi przysługuje prawo dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakupy maszyn i urządzeń służących do utworzenia miejsc pracy, w przypadku refundacji przez Powiatowy Urząd Pracy kosztów ich nabycia.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek podatnika z dnia 09 marca 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

W przedmiotowym piśmie wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.

Strona podpisała z Powiatowym Urzędem Pracy (PUP) umowę o refundację kosztów poniesionych na wyposażenie i doposażenie stanowisk pracy utworzonych dla 13 bezrobotnych. Odpisy amortyzacyjne dotyczące zakupionych maszyn i urządzeń nie stanowią dla podatnika w części refundowanej ze środków PUP kosztu uzyskania przychodu.

Kwota otrzymanej refundacji nie jest również przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wnioskodawca stawia pytanie czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakup przedmiotowych maszyn i urządzeń podlega odliczeniu.

W opinii strony ma ona prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup ww. maszyn i urządzeń .

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego w ww. wniosku stanowiska strony dotyczącego interpretacji prawa podatkowego , organ podatkowy informuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast ust. 3 art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przepis ust.1 pkt 2 nie dotyczy:

  1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust.3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;
  2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Reasumując obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskana przychodów , z wyjątkiem przypadków , gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego lub wydatki związane są z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem zgodnie z powyższym przepisem, jeżeli zakup przedmiotowych maszyn i urządzeń refundowany przez PUP będzie stanowił wydatek związany z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji lub wydatek związany z nabyciem środków oraz wartości niematerialnych i prawnych nie podlegających amortyzacji ale pozostających w ścisłym związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego , to podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących ww. zakupy będzie podlegał odliczeniu w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 lub 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto organ podatkowy zauważa że, przepis art. 90 ust. 1 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 2 w/w ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl art. 90 ust. 3 ustawy , proporcję o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego , w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla strony wiążąca.

Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia.

Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy